Fendt-motoren op de groene toer, mogelijk zelfs hybride
Grootste uitdaging van motorfabrikanten en -ontwikkelaars is het afschalen van het gebruik van fossiele brandstof, of deze fors te verminderen. Directeur engineering bij AGCO Power, evenals Fendt onderdeel van het AGCO-concern, Kari Aaltonen legt uit: „De uitstoot van de meest schadelijke deeltjes en stikstofoxide is nog maar een fractie van het niveau van tien jaar geleden. De nieuwe motor is geschikt voor de hernieuwbare brandstoffen Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), waardoor de uitstoot van broeikasgassen met 90 procent verminderd kan worden.”
De CORE75-motor is echter niet alleen voor HVO ontworpen, maar ook voor gebruik van toekomstige brandstoffen als waterstof, ethanol, methanol en biogas. Bij doorontwikkeling kan hij als elektrische hybride gaan functioneren, geeft Aaltonen aan.
Brandstofverbruik
De nieuwe motor is de eerste in een reeks. Het is een 7,5 liter motor met 223 kW (300 pk), 1450 Nm koppel bij 1300 toeren per minuut. Dit is 200 tpm lager dan gebruikelijk en zorgt voor een laag brandstofverbruik. „Het laagste in zijn klasse”, aldus Aaltonen.
Tekst: Arie Coster
Startte na ‘Dronten-Landbouwtechniek’ bij een landbouwmachinefabrikant. Ging door in journalistiek, speciaal onderwijs en coaching. Schrijft nu bij Agrio over Mechanisatie.
Beeld: Fendt
Bron: Fendt