Rabobank: Vertrouwen in kansen melkveehouderij
Om kansen te grijpen moeten ondernemers volgens de Rabobank wel inzetten op financiële buffers, focus op productiekosten en behoud van maatschappelijk draagvlak. De Rabobank onderscheidt zeven factoren waar melkveehouders nadrukkelijk mee aan de slag moeten om te zoeken naar een nieuwe balans: ondernemerschap, markt en concurrentie, mineralen en grond, financiering en maatschappelijk draagvlak. „Er zijn grote uitdagingen voor de Nederlandse melkveehouderij. Melkveehouders zullen zich nog meer moeten ontwikkelen van boer naar ondernemer, want er komt veel op hen af. Van sterk schommelende prijzen tot nieuwe regelgeving en de noodzaak van maatschappelijk draagvlak”, aldus Marijn Dekkers, sectormanager bij de Rabobank in een toelichting.
Concurrentie op prijs
Op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid zet Nederland internationaal de toon. Nederlandse melkveehouders hebben via hun coöperaties een sterke marktpositie en krijgen uiteindelijk een uitbetalingsprijs voor de melk die hoger is dan van veel concurrenten op de wereldmarkt.
Maar de plus in de melkprijs compenseert slechts voor een deel de hogere productiekosten, die onlosmakelijk verbonden zijn met de Nederlandse omstandigheden, zoals dure grond, in verhouding met andere delen van de wereld beperkte bedrijfsomvang en de kosten van duurzaamheid en kwaliteit. Marijn Dekkers: „Het ontvangen van een in mondiaal perspectief betere melkprijs ontslaat de Nederlandse melkveehouder er niet van om focus te houden op de kosten. Op veel bedrijven is nog ruimte voor verbetering. Het gaat om maximaal rendement uit arbeid, grond, huisvesting en geïnvesteerd kapitaal.”
Maatschappelijk draagvlak
De agrarische sector en dus ook de melkveehouderij ligt onder een vergrootglas. De mate waarin de ondernemer in de bedrijfsvoering rekening houdt met maatschappelijke wensen, zoals weidegang, diergezondheid en biodiversiteit, zijn sterk van invloed op de publieke opinie en draagvlak. Investeringen in dierenwelzijn en milieumaatregelen zijn beter betaalbaar en rendabeler als je ze combineert met een groter aantal koeien. Maar meer melk betekent niet per definitie meer inkomen. Meer dan ooit is duidelijk dat groei van het bedrijf alleen maar kan als de productiefactoren goed op elkaar zijn afgestemd, ondernemers goed omgaan met mest en milieu en er maatschappelijk draagvlak is. Daar speelt weidegang van koeien een belangrijke rol in.
Prijsschommelingen
De melkprijzen lieten de afgelopen 10 jaar reeds sterke schommelingen zien, al is het wennen wanneer deze schommelingen zorgen voor een relatief laag niveau zoals dit jaar. „De snelle en sterke ups en downs zijn de nieuwe werkelijkheid. De marktvooruitzichten voor de langere termijn zijn goed, maar de vraag kan opeens uitvallen, zoals in augustus 2014 uit Rusland en later ook uit China. We verwachten dat de melkprijs zich medio 2016 zal herstellen”, licht Martin Eising, sectormanager melkveehouderij bij de Rabobank toe.
Tekst: Stefan Buning
Geboren en getogen op een melkveebedrijf in de Achterhoek. Sinds 1998 werkzaam als redacteur bij Agrio. Als chef Melkvee is hij samen met zijn team verantwoordelijk voor het kritisch volgen van alles wat er in en om de melkveehouderij in Nederland gebeurt.
Tekst: Rabobank
Beeld: Susan Rexwinkel