Introductie van Beter Leven-sterren moet imago zuivel oppoetsen

Om het imago van een diervriendelijke sector op te poetsen vroeg de zuivelsector om een certificeringssysteem dat boeren beloont op het diervriendelijk houden van melkvee. Frank Dales, directeur van de Dierenbescherming: „In de melkvee-industrie zie je dieren nog echt buiten. Echter, door schaalvergroting gaat de sector steeds meer de kant op van varkens- en kippenboeren. Het aantal koeien in de wei loopt terug. Daar moet verandering in komen. De schaalvergroting is een direct gevolg van het losgelaten quotum op melk. Boeren produceren ongelimiteerd en komen in een vicieuze cirkel. Prijzen dalen door dit overschot behoorlijk hard nu.”
Beter Leven kenmerk
De Dierenbescherming is gevraagd na te denken over een systeem zoals dat al bekend is van de varkens-, vlees- en pluimveesectoren, namelijk het Beter Leven kenmerk. De typering in de vorm van sterren is door de Dierenbescherming in het leven geroepen om diervriendelijker vlees en eieren voor consumenten beter herkenbaar te maken. ‘Het kenmerk laat zien dat het product is gemaakt met méér respect voor dieren.’
Nu wordt gewerkt aan de criteria voor de sterren van zuivel in samenspraak met de zuivelindustrie en wetenschappers. Begin volgend jaar worden de eisen bekend gemaakt. Alleen weidegang levert volgens Dales niet direct één ster op. „Een enorm belangrijk criterium, maar er is veel meer dan dat, zoals de condities in de stal bijvoorbeeld.”
'Dure melk'
Volgens de Dierenbescherming gaat een rangschikking in zuivel kosten verhogende gevolgen hebben voor zowel zuivelfabrieken als supermarkten. Dales geeft aan dat zuivelfabrieken genoodzaakt worden om te investeren. Zo moeten melkstromen en productielijnen van elkaar gescheiden worden. Daarnaast verwachten zij dat supermarkten duurdere zuivelproducten aangeboden krijgen, een gevolg van de extra kosten die veehouders gaan doorberekenen.
'Consument wil meer betalen'
De verwachting van Dales is wel dat de prijs van een pak melk of een kilo kaas door de invoering van het kenmerk gaat stijgen. Hij denkt dat de consument de meerprijs ervoor over heeft: „Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten best extra willen betalen voor goed eten.”
Tekst: Monica van der Hall