Elke inzender maakt kans op prijs
Kuilcoach: Op zoek naar opvallende graskuilen, stuur analyse op
De Topkuilcompetitie was tien jaar lang een begrip in de melkveehouderij. Daarbij stond de meest complete voorjaarskuil centraal en het management achter deze kuil. Een succesvolle competitie waarbij steeds ondernemers boven kwamen drijven die bewuste keuzes maakten om een goede graskuil te oogsten.
Met de verandering van Topkuil naar het platform Topvoer krijgt ook dit element een andere insteek. Op het platform Topvoer worden nieuws en kennis rondom ruwvoer gedeeld. Maar het platform heeft ook een onderdeel dat heet de ‘Topvoercoach’. De Topvoercoach is in het leven geroepen om te helpen bij vragen die bij veehouders leven op het gebied van ruwvoer. Deze vragen kunnen ook leven als de kuilanalyse binnen komt en de kuil wordt gevoerd. Daarom kunnen melkveehouders nu hun kuilanalyse aanmelden voor de ‘Kuilcoach’.
Alle soorten graskuilen
Bij de Kuilcoach gaat het niet meer om de kuil met de hoogste voederwaarde of om de meest complete kuil, maar om opvallende graskuilen. Graskuilen met een verhaal. Dit kunnen voorjaarskuilen zijn, maar ook graskuilen (of balen) van latere sneden. Daarbij staat de vraag of opmerking centraal die de veehouder heeft over de kuil. Bijvoorbeeld hoe een bepaalde parameter zo laag of juist zo hoog kan zijn. Of, als de veehouder de kuil al voert, waarom de koeien anders reageren dan je op basis van de kuil zou verwachten. Of de veehouder heeft een opvallende bewerking uitgevoerd die op de kuilanalyse weer zichtbaar is. Bijvoorbeeld als het gaat om de bemesting. Het kan dus van alles zijn.
Iedere veehouder kan een of meer kuilanalyses aanmelden. Mocht een veehouder geen vraag of opmerking hebben over de betreffende kuil, schroom dan niet om alsnog de kuilanalyse aan te melden. Misschien dat de Topvoercoach de kuil wel opvallend genoeg vindt.
Na het inzamelen van de analyses wordt er eerst een selectie gemaakt. Vervolgens gaan een paar ‘Topvoercoaches’ beoordelen welke kuilen het opvallendst zijn. De geselecteerde bedrijven zullen worden bezocht. Van deze bedrijfsbezoeken wordt verslag gedaan op Melkvee.nl en in dit vakblad. Het uiteindelijke doel is dat veehouders van elkaar leren. Hoe kan het dat bepaalde waarden afwijken? Hoe anticipeert de veehouder hierop? Waarom worden bepaalde keuzes gemaakt? Waar leidt dit toe?
Aanmelden
Onder alle inzendingen verloot de organisatie een prijs. Het gaat om een dinerbon ter waarde van 200 euro. Elke inzender, of zijn of haar kuil nu wordt geselecteerd of niet, dingt mee met de prijs.
Meedoen is eenvoudig. Veehouders die hun graskuilanalyse(s) met vraag of opmerking willen delen, kunnen de volledige kuilanalyse, inclusief adresgegevens en telefoonnummer, mailen naar veehouderij@agrio.nl.