'Gespreide betaling superheffing nadelig'
De kamerleden wilden weten waarom Dijksma vorige maand in de Landbouwraad - de samenkomst van Europese landbouwministers en de EU-commissaris voor landbouw - zich had onthouden van stemming op dit punt.
De staatssecretaris legde uit dat instemmen met de spreiding impliciet zou inhouden dat Nederland akkoord zou zijn met de huidige superheffing. Ons land zou de pogingen om de superheffing te verlagen via de vetcorrectie dan moeten opgeven. En daar is Dijksma nog niet toe bereid. Het idee van gespreide betaling kwam ook niet van de lidstaten zelf, vertelde ze, maar van de Europese Commissie. Die wil landen een kluif voorhouden om zo de vetcorrectie van tafel te krijgen.
Hoge uitvoeringslasten
Daarnaast, legde Dijksma uit, zou het gespreid betalen van de superheffing leiden tot hoge uitvoeringslasten. "Dat bedrag kan tot in de tonnen lopen", stelde ze. Het bedrijfsleven zou dan een deel van de kosten moeten dragen, "en op dat moment kun je je afvragen of de lasten niet groter zijn dan de baten."
De Tweede Kamer kon zich vinden in deze uitleg. Geurts wilde wel nog weten waaruit deze uitvoeringslasten dan bestaan en hoe andere landen dit financieren. Dijksma zegde toe om nader inzicht te geven in de kosten van gespreid betalen. Maar een overzicht hoe andere landen deze kosten aanpakken is moeilijker, vertelde ze, omdat die landen dat nog niet ten uitvoer hebben gebracht.