13 procent minder winst voor FrieslandCampina
Toch klonk CEO Cees ’t Hart optimistisch bij het presenteren van de jaarcijfers. Hij typeerde het afgelopen jaar eufemistisch als ‘dynamisch’. Externe marktomstandigheden als de Ruslandban, het uitbreken van Ebola in Afrika en de terreur van Boko Haram in Nigeria hebben flinke gevolgen gehad voor de omzet van het bedrijf. Maar desondanks blijft het perspectief voor FrieslandCampina en haar leden positief, zei de topman. “De onderneming staat er goed voor.”
Ruslandban
De Ruslandban alleen al heeft het bedrijf naar schatting 80 miljoen omzet gekost. 60 miljoen daarvan waren indirecte markteffecten; de prijsdruk van zuivelbedrijven die hun producten allemaal niet meer in Rusland konden afzetten – 282 miljoen kilo Europese melk moest een ander afzetkanaal vinden.
Mede door de boycot daalden prijzen van commodity-producten – boter en melkpoeders – sneller en scherper dan de Friesland-Campina garantieprijs. Die prijs lag daarmee een half jaar lang boven de melkwaarde die de divisie Butter, Cheese and Milkpowder in de markt kon halen. Die divisie heeft vorig jaar dan ook 91 miljoen euro verlies geleden.
Melkgeld
De leden van de coöperatie krijgen over 2014 iets minder voor hun melk. Over het hele jaar gezien is de garantieprijs 7 cent gedaald, naar 39,98 euro. Ook de prestatietoeslag en uitgifte ledenobligaties zijn licht gedaald, waardoor de totale melkprijs over 2014 op 42,70 euro per 100 liter uit is gekomen – twee dubbeltjes minder dan een jaar eerder.