Caring Farmers wil kalf bij de koe stimuleren via praktische ervaringen

Caring Farmers werkt in de campagne samen met onder meer het ministerie van LNV aan voorlichting voor consumenten, een nieuwe keten voor kalf-bij-koe zuivel en verdienmodellen voor de melkveehouder. De website is inmiddels online. Het ministerie heeft voor het project een SABE-subsidie verstrekt. De website kwam ook tot stand dankzij een bijdrage van Rerooting the Dutch Foodsystem.
Mogelijk een keurmerk
'Het ministerie LNV wil een andere kalverhouderij vanwege stikstof, antibiotica gebruik, klimaat en hoge kalversterfte', schrijft Caring Farmers. De organisatie wil met het project de transitie versnellen. 'We verbinden boeren en helpen consumenten met diervriendelijker te consumeren van boerderijen met veel ervaring met kalf bij koe én van boeren die daar net mee starten zodat ook zij een meerprijs kunnen ontvangen. Belangrijk punt is dat we geen keurmerk of een controlerende instantie zijn, maar wel samenwerken met Dierenbescherming, Eyes on Animals en Stichting Demeter aan standaardisering, en mogelijk een keurmerk.'
Caring Farmers staat naar eigen zeggen voor een diervriendelijke landbouw waar dieren hun natuurlijk gedrag kunnen vertonen, en voor zoogdieren betekent dat ze kunnen zogen. Caring Farmers: 'Maar momenteel worden kalveren standaard weggehaald bij de moeder, zodat de moedermelk geheel ter beschikking is voor de mens en voor lage prijs in het supermarktschap staat, of wordt geëxporteerd in de vorm van kaas of melkpoeder. De kalfjes – ook de meesten van biologische melkveehouders – verdwijnen naar de kalverhouderij en worden voor 90 procent geëxporteerd in de vorm van kalfsvlees als ze 6-8 maanden oud zijn. De kennis rondom het houden van kalveren bij de koe is nagenoeg verdwenen.'
Pionieren
Caring Farmers staat daarom voor een uitdaging. 'Hoewel het niet meer dan normaal is, dat jonge zoogdieren zogen bij de moeder, moeten we als boer weer opnieuw leren hoe dit moet. Het betekent een grote omslag: een andere kijk op en omgang met de dieren; kostbare stalaanpassingen en je houdt minder melk over om te verkopen, dus je hebt een hogere melkprijs en een ander afzetkanaal nodig. De campagne startte in januari met twee boeren met samen drie decennia aan ervaring: Gerjo Koskamp en Corné Ansems. Zij deelden hun ervaringen over hoe zij na drie maanden de kalveren spenen. Inmiddels delen zo’n twintig boeren ervaringen uit in een appgroep en is in juni een eerste Kalf-bij-Koe bijeenkomst georganiseerd met vijftig deelnemers.
Volgens Caring Farmers hebben de meeste consumenten nooit erbij stilgestaan dat de melk en kaas die ze consumeren, alleen maar kan worden geproduceerd als de koe ieder jaar een kalf krijgt om de melkproductie op gang te brengen. Caring Farmers: 'Ook duurzame consumerende consumenten zoals vegetariërs of mensen die enkel kiezen voor biologische zuivel, beseffen niet dat ook het kalf van een biologische koe in de gangbare kalverhouderij zijn/haar korte leven slijt. Nederlanders zijn notoire kalfsvlees-mijders omdat ze het zielig vinden. Maar wil je écht duurzaam en diervriendelijk consumeren, betekent dat of géén zuivel, of zuivel van kalf-bij-koe-boeren én af en toe Nederlands kalfsvlees van kalveren die bij de koe mochten blijven.'

Tekst: Guus Daamen
Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Caring Farmers