PAS past Noordoostpolder nog niet
„Het huidige programma biedt alleen maar mogelijkheden voor individuele vergunningen. Dat zou betekenen dat er geen ontwikkelingsgericht bestemmingsplan opgesteld kan worden en dat er per individueel geval beoordeeld moet worden of er medewerking verleend kan worden. Dat kost extra tijd en geld, voor zowel de ondernemers als de gemeente”, legt Haagsma uit op de website van de gemeente.
Ander punt van aandacht is het ontbreken van de Maritieme Servicehaven Flevoport in de projectenlijst van het PAS. Ook is nog onduidelijk welke overheid uiteindelijk bevoegd is om de ruimte voor projecten toe te kennen: de provincie waarin het project beoogd is, of de aangrenzende provincie waar het Natura 2000-gebied bij hoort.
Vooral voor Noordoostpolder is dat ingewikkeld, omdat de stikstofgevoelige gebieden die invloed hebben op de ontwikkelruimte in Noordoostpolder gelegen zijn in Friesland en Overijssel.
Voorlopig beheersverordening
Het maken van een bestemmingsplan voor het landelijke gebied van Noordoostpolder loopt al geruime tijd tegen de stikstofproblematiek aan. Het is niet mogelijk om een (op het gebied van stikstofuitstoot) ontwikkelingsgericht bestemmingsplan te realiseren, zonder dat dit plan sneuvelt bij de Raad van State. Daarom heeft het college onlangs voorgesteld om voor de tussenliggende tijd een beheersverordening op te stellen.
De beheersverordening zorgt dat de regels van het huidige bestemmingsplan landelijk gebied uit 2004 van kracht blijven. De planning is om de beheersverordening in april 2016 vast te stellen. De gemeenteraad neemt op 2 maart een besluit over de beheersverordening.
Wethouder Haagsma: „Ondertussen worden de ontwikkelingen goed in de gaten gehouden. Zodra een ontwikkelingsgericht ruimtelijk plan juridisch haalbaar wordt, zal de gemeente aan de slag gaan met een bestemmingsplan of omgevingsplan voor het landelijk gebied. Hopelijk gaat een aanpassing in het PAS daarbij helpen.”