‘Prioriteit melkveehouder ligt niet bij aanschaf trekker’
Dat blijkt uit cijfers die Fedecom heeft vrijgegeven. Ondanks het goede prijspeil van producten, is de wil om te investeren er nog niet, geeft Theo Vulink van de bracheorganisatie aan. „Logisch. De prijzen kunnen goed zijn, maar door de droogte staan er lang niet altijd tonnen tegenover.” Daarnaast signaleert hij in heel West-Europa onzekerheid over de richting van de landbouw.
Wat ook meespeelt is de technische staat van de trekkers die in gebruik zijn. „Over het algemeen is die goed zodat investeringen uitgesteld kunnen worden.” Werktuigen die wel nodig zijn of om welke reden dan ook vervangen moeten worden, worden nog wel verkocht.
Top-drie
Uit de cijfers per merk, die Fedecom na een jaar vrijgeeft, blijkt de top-drie in juli 2021 John Deere (52), Fendt (38) en NewHolland (30) te zijn. Goede vierde was Massey Ferguson (25).
De volgorde in de top-drie van de totalen tot en met juli 2021 veranderd niet. John Deere is goed voor 320 tractoren, Fendt voor 291 en New Holland verkocht tot en met juli 230 exemplaren. Vierde plaats werd ingenomen door Case-IH (158).
Verkopen per merk
Om deze keer niet alleen de top in beeld te hebben, volgen hieronder de verkopen per merk tot en met juli 2021.
Case-IH: 158
Claas: 76
John Deere: 320
Deutz-Fahr: 106
Fendt: 291
Kioti: 1
Kubota: 22
Massey Ferguson: 121
New Holland: 230
Same: 2
Steyr: 27
Valtra: 66
Zetor: 8