Plus gaat meer biologische huismerkzuivel verkopen
Sinds juni 2021 is alle dagverse melk, karnemelk en yoghurt in een literpak en halve literpak van het Plus huismerk, standaard biologisch. Deze week breidt Plus dat uit met anderhalve- en tweeliterverpakkingen. Doordat de supermarktketen het prijsverschil uit eigen zak betaalt, wil zij de prijsbarrière voor biologische producten wegnemen en biologisch eten naar eigen zeggen voor een breed publiek toegankelijk maken.
Maatschappelijke uitdagingen
Michaël Wilde, directeur van Bionext, ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, is uiteraard enthousiast. „De stap die Plus hiermee zet, zet geen enkele andere reguliere supermarkt. Biologische producten zijn onderdeel van de oplossing voor veel van de maatschappelijke uitdagingen die we tegenkomen, zoals afname van biodiversiteit, uitputting van de bodem, stikstof, watervervuiling, gezondheid en klimaatverandering. Plus neemt haar verantwoordelijkheid en moedigt klanten aan hetzelfde te doen.”
Groot volume nodig
Eric Leebeek, commercieel directeur bij Plus over de transitie: „Vorig jaar hebben we de eerste grote stap richting biologische zuivel gezet. Het was een lange weg naar de transitie, onder andere door het hoge volume dat we nodig hadden. Inmiddels kennen klanten onze biologische zuivel en is er voldoende volume in de Nederlandse markt beschikbaar. Daarom zetten we nu samen met klanten en boeren de volgende stap. Meer biologische zuivel, betekent meer klanten die we met biologisch bereiken zonder de prijs te verhogen. En een grotere groep biologische boeren die we ondersteunen. Samen dragen we bij aan een positievere impact op het milieu.”
De biologische melkproducten liggen nu in het schap. De anderhalve literpakken kosten 1,89 euro en de twee literpakken 2,29 euro.
Vervangingsstrategie
Het verduurzamen van haar producten is iets waar Plus zich naar eigen zeggen voortdurend voor inzet. De supermarktketen noemt als voorbeeld onder andere vrije uitloop eieren.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Plus Retail