‘Niet bang zijn om de boot te missen’

Dit zegt Pierre Berntsen, Directeur Agrarische Bedrijven bij ABN AMRO, als voorbeschouwing op de presentatie van het zuivelrapport van ABN AMRO op het symposium ‘3D schets in de melkveehouderij’.
ABN AMRO sprak afgelopen tijd veel met melkveehouders over hun groeiplannen. Veel plannen zijn volgens Berntsen goed doordacht. In sommige gevallen speelt mee dat melkveehouders bang zijn om de boot te missen als ze nu niet opschalen. Dit hoeft volgens hem geen reden te zijn om te groeien.
Prima boterham
„Er vertrekt immers geen boot, sterker nog, er is helemaal geen boot”, stelt Berntsen. „Ook na 2015 bestaat er nog gewoon een markt voor zuivelproducten en moeten we concurreren op deze zuivelmarkt. Ook na 2015 verdienen goede ondernemers een prima boterham in tegenstelling tot minder efficiënte of zwaar gefinancierde bedrijven.”
Berntsen is van mening dat intensieve groei minder aantrekkelijk is dan enkele jaren geleden. Hij merkt op dat de ruwvoerprijzen op een hoger niveau liggen en dat mestverwerking wordt verplicht voor elke kilo fosfaat boven de bedrijfsreferentie 2013.
Rendement
„Wat ons op valt is dat groeisprongen in veel gevallen het rendement flink verminderen. Dat dit op gaat voor groei in combinatie met aankoop van grond behoeft nauwelijks betoog. Ook groei op basis van ruwvoeraankoop en mestafzet drukt meestal het rendement en snoept marge weg van de bestaande productie”, aldus Berntsen.
Wel ziet de directeur enorme verschillen tussen bedrijven en kan een tijdelijke verhoging van de kostprijs een bewuste keuze zijn. „Als het totaal plaatje vertrouwen in boezemt zullen wij er als ABN AMRO in mee gaan.”
Presentatie zuivelrapport
ABN AMRO presenteert 9 oktober op het symposium ‘3D schets melkveehouderij 2014’ haar zuivelrapport “Nieuwe horizon voor Nederlandse zuivel.” Pierre Berntsen zal aan de hand van dit nieuwe Zuivelrapport het perspectief van de melkveehouderij schetsen en nader ingaan op hun visie ten aanzien van de financiering van de melkveehouderij in Nederland.