Eerste ladingen fysiek gescheiden ontbossingsvrije soja gearriveerd
De Nederlandse melkveehouderij is wereldwijd koploper als het gaat om RTRS-gecertificeerde soja. Die afkorting staat voor Round Table of Responsible Soy. Sinds 2015 heeft de sector afgesproken uitsluitend verantwoorde geproduceerde, ontbossingsvrije RTRS-soja te gebruiken, en 99,5 procent van het rundveevoer voldoet daaraan. Maar die certificering gebeurt met behulp van de ‘book and claim’-methode. Veevoerbedrijven werken met certificaten die garanderen dat er, ergens in de wereld een even grote partij soja verantwoord en ontbossingsvrij is geteeld. Vergelijkbaar met hoe dat ook bij groene stroom gebeurt.
Transport
Het is namelijk fysiek in de transportstroom heel lastig en kostbaar om partijen gecertificeerd ontbossingsvrije soja gescheiden te houden van ongecertificeerde partijen. De veevoersector kiest daarom voor soja uit gebieden waar voor het overgrote deel volgens de RTRS-criteria wordt geteeld. Maar dan nog is het niet 100 procent gegarandeerd dat de soja die op transport gaat, van grote en kleine telers, ook echt ontbossingsvrij is.
Die extra stap zetten Agrifirm en FrieslandCampina nu wel. ‘Wij willen toewerken naar standaard 100 procent zekerheid. Dat vraagt om garanties dat de verschillende sojaladingen echt fysiek gescheiden blijven, en dat dit proces ook goed gemonitord wordt. Zo zijn er nog meer implicaties, en dat onderzoeken we in deze pilot met een onafhankelijk gecontroleerde en fysiek gesloten sojaketen’, zo verklaart Guus van Laarhoven in een gezamenlijk bericht van beide coöperaties. Hij is bij FrieslandCampina verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een strategie voor toekomstbestendige melkveehouderij.
Satellietbeelden
Agrifirm-directeur Ruud Tijssens stelt dat bij de start de ambitie was om samen te werken met enkele grote soja-coöperaties in Zuid-Amerika, die aantoonbaar al jaren soja verbouwen in dezelfde gebieden. ‘Waarvan we onder meer met satellietbeelden en onafhankelijke controleurs weten: het landschap of de bossen zijn hier niet recent aangepast naar landbouwgrond voor soja. Vervolgens ging het ons erom dat we de ladingen ook fysiek gescheiden konden houden. Dat bleek niet eenvoudig. Dan zijn er op zo’n moment minder garanties voor een transparantere en traceerbare sojastroom. Dat betekent veel uitzoekwerk en zoeken naar alternatieven. Deze pilot is daar het resultaat van.’
Meerprijs
Er zijn inmiddels vier ladingen geleverd van 20.000 ton, in augustus volgen er meer. Wat de meerprijs van deze fysiek gescheiden ontbossingsvrije soja precies is, kan Agrifirm nog niet zeggen. Dat is onderdeel van de pilot. Wel hebben de coöperaties afgesproken dat de rekening niet op het bordje mag komen van de veehouder. Dat moet elders in de keten worden geabsorbeerd. Hoe dat wordt verrekend, is ook onderdeel van de pilot. FrieslandCampina liet eerder al weten dat er geen apart zuivelconcept komt met deze fysiek gescheiden sojastroom.
Raamwerk
Op dit moment werken Agrifirm en FrieslandCampina aan heldere definities, zodat een raamwerk ontstaat voor een onafhankelijk gecontroleerde en fysiek gesloten sojaketen waar meer partijen mee kunnen werken. Want beide coöperaties zien graag de hele melkveesector meebewegen. Zodat de hele keten de overstap kan maken van ‘bijna helemaal zekere’ naar ‘geheel zekere’ ontbossingsvrije soja voor veevoer.