‘Bio-zuivelconcumptie onder druk’
„De hogere prijs voor biologische zuivel lijkt nu toch een issue te zijn geworden. Ook is het zo dat steeds meer consumenten voor hun boodschappen naar discounters gaan, waar vaak geen biologische zuivelproducten verkrijgbaar zijn", aldus Leblans. Hij geeft aan dat het merk Vecozuivel de afgelopen jaren te weinig aandacht heeft gehad en daardoor niet volop in beeld is in de winkels.
Lagere prijstelling
Een grote ergernis voor Vecozuivel is de te lage prijsstelling voor biologische zuivel bij enkele retailers. Het bedrijf heeft geen invloed op de consumentenprijs, die wordt bepaald door de retailers zelf.
Dit resulteert volgens Leblans dat er op het scherpst van de snede inkoopcontracten worden aangegaan wat ten koste gaat van een producent al s Vecozuivel. „ immers wij voelen ons verplicht om de boer een marktconforme melkprijs te betalen. Je schrikt soms van het verschil tussen deze prijzen, kunnen wij het daarvoor als sector nog wel doen? Je kunt altijd 'nee' zeggen, maar dan komen er weer andere zaken om de hoek kijken."
Komende jaren geen groei
Leblans voorziet de eerstekomende jaren geen groei van biologische zuivel omdat het zuivelschap te vol is. Het is volgens hem belangrijk dat de eigen formule meer ‘body’ krijgt, maar wil daarmee het contact met de kleinere producten niet verliezen. „De constante druk op de prijzen maakt de zaken er voor ons niet makkelijker op.”
In 2003 verwerkte Vecozuivel 1,5 miljoen kilo biologische melk per jaar en tussen 2004 en 2009 nam dit toe tot 25 miljoen kilo. Volgens Leblans was dit succes mede te danken aan de start van een goede samenwerking met Albert Heijn in 2007. Momenteel ligt de verwerking van biologische zuivel op rond de 35 miljoen kilo per jaar.