Minder vleesaanbiedingen supermarkten, plus bij Aldi en Plus
Op zoek naar aanbiedingen met vlees en vleeswaren pluist Wakker Dier (WD) sinds 2015 wekelijks de folders uit van de meeste Nederlandse supermarkten. Zo turfde WD in 2021 een record aantal vleesaanbiedingen van ruim 10.172. In de eerste zes maanden van dit jaar telde WD 8.803 vleesaanbiedingen (-13,4 procent). Deze daling doet zich voor het eerst voor sinds de start in 2015. In het eerste halfjaar van 2022 was het aantal vlees gerelateerd aanbiedingen dertien procent (1.369 stuks) lager dan in dezelfde periode van 2021. Het aantal vleesaanbiedingen ligt daarmee op het niveau van het eerste halfjaar van 2020. Volgens WD is de daling terug te vinden bij alle drie de grote diergroepen: kip, rund en varken. Ten opzichte van het eerste half jaar van 2021, daalde in absolute zin het aantal varkensvleesaanbiedingen met 598 het meest. Bij rundvlees daalde het aantal aanbiedingen met -18 procent relatief het hardst.
Supermarkten
In vergelijking met het eerste halfjaar van 2021 nam Albert Heijn 366 vleesaanbiedingen minder op in haar folders (-26 procent), Hoogvliet -249 aanbiedingen (-24 procent) Dirk -203 aanbiedingen (-26 procent) en Spar -135 aanbiedingen (-38 procent). Haaks op deze dalers staan de Aldi en de Plus. Bij deze ketens steeg het aantal vleesaanbiedingen in de eerste zes maanden van 2022. Zo telde WD in de folders van de Aldi 75 meer vleesaanbiedingen (+21 procent) en Plus 110 meer aanbiedingen met vlees (+ 11 procent).
Vleesvervangers
Het aantal aanbiedingen voor vlees- en vleeswarenvervangers bleef bijna gelijk. Het aantal aanbiedingen voor een vegetarisch alternatief (3.012) is nog altijd bijna drie keer lager dan het aantal aanbiedingen voor vlees en vleeswaren (8.804).
Achterliggende gedachten
In een toelichting stelt Anne Hilhorst van WD desgevraagd dat ze niet weet wat de achterliggende gedachten van de diverse supermarktketen zijn om minder vleesaanbiedingen in hun uitingen op te nemen. „Uit concurrentieoverwegingen laten ze niet het achterste van hun tong zien. We denken dat dit mogelijk ook een gevolg is van het klimaatakkoord dat de supermarkten hebben ondertekend waarin staat dat we meer plantaardige eiwitten moeten eten in plaats van dierlijke”, aldus Hilhorst.
Gestegen vleesprijzen
Over het aspect dat het minder aantal aanbiedingen mogelijk ook een gevolg is van de gestegen vleesprijzen durft Hilhorst geen uitspraak te doen. In vergelijking met 2021 zijn de vleesprijzen begin dit jaar flink gestegen. Zo nam de prijs van rund- en kalfsvlees toe met bijna 18 procent, varkensvlees met 12 procent en pluimveevlees met 9,4 procent. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Niet alleen de voerkosten beïnvloeden de vleesprijzen. Ook de hogere energie-, transport- en loonkosten spelen een rol. En bij pluimvee speelt ook de oorlog in Oekraïne een rol omdat dit land een belangrijke exporteur is.