Betalen voor data melkveebedrijf?
Dit was de centrale vraag op de jaarlijkse themabijeenkomst van de Federatie Veeteeltstudieclubs Zuid-Holland . De FVZH nodigde hiervoor woensdagavon vier sprekers uit: CRV-innovatiemanager Frido Hamoen; melkveehouder en deelnemer van Smart Dairy Farming Tjerk Hof; innovatiedirecteur Berry Veltjens van TNO en melkveehouder Gijs Hoogenboom uitOudewater.
Waarde voor veehouder grootst
Volgens Frido Hamoen is het belangrijk dat de waarde van data voor de veehouder zelf het grootst is, hoewel een ander er ook gebruik van kan maken. Uiteindelijk kun je niets met ruwe data. Data moeten bewerkt worden en gekoppeld worden aan een advies voor de veehouder en dit kost geld. Bij slim gebruik van data levert dit de veehouder uiteindelijk rendement op, meent Hamoen.
Commercieel belang
Tjerk Hof, melkveehouder uit Oldeberkoop, is een van de zeven deelnemers van Smart Dairy Farming. In dit project wordt onderzocht hoe data beter gebruikt kunnen worden in het dagelijkse management op het melkveebedrijf.
Hof merkt dat sinds hij gebruik maakt van verschillende sensoren, hij meer informatie krijgt van zijn melkkoeien. Daardoor heeft hij beter en eerder inzichtelijk waar actie ondernomen moet worden. Bedrijven hebben volgens hem altijd commercieel belang bij de cijfers die op zijn bedrijf geproduceerd worden. Hij zou graag willen dat bedrijven eerst toestemming vragen voordat hij data beschikbaar stelt.
Betalen voor data
Berry Veltjens is als innovatiedirecteur bij TNO ook betrokken bij Smart Dairy Farming. TNO zorgt ervoor dat de data van het project verzameld wordt. In branches buiten de veehouderij betalen collega’s en concurrenten voor de data die bedrijven leveren. Volgens hem moeten veehouders data niet zomaar kosteloos beschikbaar stellen. De veehouders moeten er wel voor open staan om de gegevens met anderen te delen zodat ze er samen voordeel bij hebben.
Geen melkcontrole
Als laatste spreker gaf Gijs Hoogeboom als praktiserend melkveehouder en zuivelverwerker een andere kijk op data verzamelen. Hij doet niet aan melkcontrole of bedrijfsinspectie omdat hij alleen koeien aankoopt. Zijn motto: zorg dat je zo weinig mogelijk data verzamelt, zodat je de kostprijs aan de voorkant niet verhoogt. Dan hoef je dat ook niet terug te verdienen aan de achterkant, aldus Hoogeboom.