Eerste volledige elektrische 'Fendt' praktijkrijp
De Agromec Electric 700 heeft als basis een Fendt-trekker uit de 700-serie, geeft Evert Kroes van Abemec, partner van Agromec, aan. „Er is een standaardtrekker gekocht, zonder motor.” Agromec legde een elektromotor onder de kap. Die drijft rechtstreeks de Variobak aan.
Onder de motorkap ligt ook nog een klein accupakket, bedoelt om zonder stroomuitval het grote accupakket te kunnen wisselen. Dat grote pakket hangt in de fronthef van de trekker. „Stekker eruit, pakket afzetten, ander pakket oppakken bij de lader en de stekker er weer in”, vat Kroes het wisselproces samen. Eén pakket moet voldoende zijn voor een halve dag werken.
Vergelijkbaar
Agromec (Fendt-specialist voor Midden- en Zuid-Nederland) ging voor het accugedeelte te rade bij Electric Construction Equipment in Veghel (NB). Een bedrijf met ervaring in elektrificeren, onder andere van Doosan grondverzetmachines. Van ECE komt dan ook de gemonteerde 140 kWh motor en het accupakket. Agromec schat dat het uiteindelijk geleverde vermogen vrijwel gelijk zal zijn aan de vergelijkbare Fendt-dieselversie, geeft Kroes aan. „Zo rond de 200 pk.” Het bedrijf denkt ook dat de trekker vergelijkbaar in gewicht zal zijn.
Aannemers
Inmiddels zijn de eerste exemplaren verkocht, weet Kroes. „Vooral aan aannemers, maar voor de landbouw heeft deze trekker zeker potentie.” Hij heeft nog geen prijzen.