‘Afzet bio onder druk, BD-zuivel groeit’

Dat zegt Edwin Crombags, marketing manager bij de Ecomel, de biologische tak van FrieslandCampina, in het webmagazine Bio Journaal.
Zuiver Zuivel
Ecomel produceert onder het merk Zuiver Zuivel - het oudste biozuivelmerk van Nederland - zowel biologische als biologisch-dynamische zuivelproducten. De BD-producten worden verkocht onder het Demeter-(keur)merk. De BD-melk is afkomstig van 15 biologisch-dynamische bedrijven. In totaal zijn er 125 biologische boeren lid van de coöperatie Ecomel.
Volgens Crombags staat sinds het begin van dit jaar de verkoop van de biologische zuivel in de supermarkten en out of home wat onder druk. „Demeter groeit wel door. Ik verwacht dat ook de bio-zuivelverkoop na de recessie weer zal gaan stijgen."
Demeter
Dat de Demeter-verkoop doorgroeit, komt volgens Crombags door de toegenomen aandacht voor het keurmerk en de werkwijze erachter, waardoor een steeds groter deel van de consumenten in de speciaalzaak kiest voor Demeter-zuivel in plaats van bio-zuivel uit de supermarkt. „Consumenten zien dat het onderscheidend is, en kiezen in toenemende mate voor de hoogste kwaliteit."
‘Ruimte voor Demeter-boeren’
Het valt hem in dit kader dan ook op dat er onder de Zuiver Zuivel-boeren meer belangstelling is dan voorheen om te schakelen van biologisch naar biologisch-dynamisch. „De belangstelling hiervoor ontstaat meestal als ze een aantal jaar in de bio-melkveehouderij actief zijn. Er is ook ruimte voor meer Demeter-boeren, dus dit is een mooie ontwikkeling."
Minder interesse
Onder reguliere melkveehouders is minder interesse in omschakeling naar biologisch omdat zij geen financiële noodzaak zien nu de reguliere melkprijs relatief goed is, aldus Crombags.
Bron: Bio Journaal