Zuivelexport draait om natuurbeleving

CONO Kaasmakers presenteerde haar duurzaamheidsconcept 'Caring Dairy', met de gelukkige koeien, waarmee ze de wereld wil veroveren. CONO ziet dankzij de globalisering vooral in Oost-Europa en Azië perspectief.
Made in Germany
De Duitse miljardenonderneming DMK exporteert het merk Oldenburger naar meer dan 100 landen, met het predikaat 'Made in Germany'. Op dezelfde manier werken ondernemingen uit het Alpenland. Het Zwitserse SGWH trok de aandacht met een kaassnack die ook vlees bevat.
Grote merken
De Anuga Messe is een van 's werelds grootste levensmiddelenbeurzen. Liefst 380 bedrijven uit de hele wereld presenteerden zich, waaronder VILVI Dairy uit Litouwen (foto). Maar de Franse zuivelmultinationals Bongrain, Danone en Lactalis ontbraken, evenals het Scandinavische Arla en het Oostduitse Muller.
Markttendens
Op de beurs leefde het besef dat de afzet van zuivel wereldwijd een enorme groei doormaakt maar dat het nog steeds hoofdzakelijk om bulkproduktie gaat. Europa is een verdringingsmarkt en heeft dringend nieuwe implusen nodig.
Meer foto's bekijken? Klik hier.
Bron: Lebensmittel Zeitung