Prijs voor ‘Onze Zuivel’ met kaas van Brabantse veehouders
Consumenten kiezen bewuster voor lokaal geproduceerde etenswaren. Een aantal zuivelproducten kan een veehouder laagdrempelig zelf produceren. Echter om de eigen melk te verwerken to kaas is veel arbeid en kapitaal nodig. Om voor melkveehouders de stap naar eigen kaas klein te houden was voor Harm van Dijk en Iwan Gijsbers aanleiding om in 2021 ‘Onze Zuivel’ op te richten. Onze Zuivel haalt melk op bij de boer en maakt er in De Rips kaas van, die de boer op zijn eigen erf verkoopt.
Waardering
Het duo zegt ernaar te streven om melkveehouders te helpen hun melk beter te verwaarden. Dit doen ze door van melk, kaas te maken en hierdoor meer toegevoegde waarde te creëren, zodat ook de boer een goed belegde boterham kan verdienen. Gedeputeerde Elies Lemkes-Straver: „Een bedrijf als Onze Zuivel draagt bij aan het verkorten van de keten. De consument weet beter waar z’n voedsel vandaan komt en dat zorgt voor meer waardering voor het voedsel. Boeren beseffen dat door het verkorten van de keten de band met de burger beter wordt en dat het een nieuw verdienmodel oplevert.”
Proces
Het productieproces start met het ophalen van de melk bij de deelnemende bedrijven. Met een mobiele tankunit achter een bestelbus halen ze in batches van maximaal 2.000 liter, de melk op. De melk gaat naar de splinternieuwe ambachtelijke kaasmakerij gevestigd in het voormalige melktanklokaal van Van Dijks schoonouders in De Rips.
‘Zelf’ kazende boeren
De Brabantse melkveehouders die hun eigen kaas laten maken zijn: familie Verbakel van de Lage Broekkant in Beek en Donk; familie Van Leeuwen-Manders uit Deurne, het Nuenens Zuivelhuisje; de familie Verkuijlen van Op den Hoek uit De Mortel en Goei Romme uit Boekel. Ze bepalen vooraf de grootte en de smaak van de kaas.
Reden
Harm van Dijk zegt te snappen waarom melkveehouders graag meedoen en zelfs een tikkeltje trots zijn. „Ten eerste vinden ze het stoer om kaas van eigen makelij te kunnen verkopen. Maar veel boeren vinden het ook hartstikke leuk dat er mensen op hun erf komen, dat ze kunnen vertellen wat ze doen, misschien het zelfs kunnen laten zien. En juist daar gaat het ons om: het gesprek op gang brengen tussen producent en consument. De kaasverkoop is dus niet alleen een doel, maar ook een middel. De consument kan er wat van leren. Zo willen we de kennis terugbrengen bij de burger en bijdragen aan een positief imago van de boer.”
Perspectief
Van Dijk ziet voldoende perspectief voor ‘Onze Zuivel’. „Hier in Brabant zijn naar verhouding weinig kaasmakers gevestigd. In Zuidoost-Brabant moet je ze zelfs met een lampje zoeken. Er is hier wel een hoge dichtheid agrariërs én zij beseffen allemaal dat de band met de burger beter kan. Bovendien is er een grote ondernemersgeest bij Brabantse boeren. Ze houden van aanpakken, van dingen doen, van ondernemen. Onze bedrijfsfilosofie past daarbij.”
Tekst: Guus Queisen
Opgegroeid op een gemengd agrarisch bedrijf op een typisch Zuid-Limburgse carréboerderij. Na een financieel/economische opleiding en diverse functies sinds 1985 in deeltijd en sinds 1996 fulltime op freelance basis actief in de landbouwjournalistiek. Volg kritisch alle ontwikkelingen die (in-)direct aan de agrarische sector gerelateerd zijn. Bij Agrio werkzaam voor zowel de papieren als de digitale uitgaven van: Stal en Akker, Pigbusiness, Melkvee en Akkerwijzer.
Beeld: Onze Zuivel
Bronnen: Provincie Noord-Brabant, Onze Zuivel