Nederland wil eind aan Europese subsidie vleesreclame
Nederland wil af van Europese subsidie voor vleesreclame. Momenteel wordt de zogeheten EU-verordening die daarover gaat herzien. De inzet van Nederland hierbij is om de financiering van de Europese Unie te beperken tot alleen de promotie van duurzaam geproduceerde en gezonde producten, waarbij vleesproducten in het algemeen worden uitgezonderd. Dat schrijft landbouwbouwminister Henk Staghouwer in antwoorden op Kamervragen van Joris Thijssen (PvdA).
„Een campagne wordt voor 80 procent gefinancierd met EU-gelden. De overige kosten draagt de aanvrager, de producentenorganisatie, zelf. Er is geen nationaal belastinggeld mee gemoeid. Het is aan de organisator van het betreffende gesubsidieerde EU-promotieprogramma om voor het product al dan niet zendtijd in te kopen. De Nederlandse overheid heeft hier geen invloed op", schrijft Staghouwer.
Het pleidooi van Nederland om vleesproducten in het algemeen uit te zonderen van Europese financiering in programma's gericht op afzetbevordering is in overeenstemming met een motie van de Partij van de Dieren die eerder door de Tweede Kamer werd aangenomen, stelt Staghouwer.