Motie BBB, SGP en Van Haga aangenomen
Kabinet opgeroepen herinvoering rode diesel te onderzoeken
De extreem gestegen brandstofkosten waren voor LTO het sein zich hard te maken voor een eventuele herinvoering van rode diesel. Uit een quickscan van LTO blijkt dat de kostprijsstijging voor boeren en tuinders wat betreft energie - waaronder diesel - gemiddeld zo’n 50 tot 60 procent bedraagt, naast kostprijsstijgingen voor veevoer, kunstmest en andere grondstoffen.
Verdubbeling kosten
‘De individuele impact kan afhankelijk van de contracten fors hoger zijn; in sommige gevallen worden ondernemers geconfronteerd met wel een verdubbeling of meer van de grondstoffenkosten’, aldus LTO in een toelichting. ‘Het lukt veel boeren en tuinders niet tot nauwelijks om deze kosten door te berekenen. Hoewel het kabinet per 1 april de accijns heeft verlaagd is de impact van de gestegen kosten te groot.’ Onder meer Jaap van Wenum, oud-voorzitter Akkerbouw & Vollegrondsgroente, pleitte voor een terugkeer van rode diesel.
Woensdag 5 april nam de Kamer een motie van Van der Plas (BBB), Stoffer (SGP) en Van Haga aan om te onderzoeken of het mogelijk is om rode diesel in voedselproducerende en andere fundamentele sectoren, eventueel tijdelijk, op korte termijn terug te laten keren. Coalitiepartijen ChristenUnie, VVD en CDA stemden voor, net als oppositiepartijen PVV, SGP, JA21, Omtzigt en FVD en uiteraard indieners BBB, Groep Van Haga.
Goede stap
Het kabinet zal nu aan de Kamer laten weten hoe de motie wordt uitgevoerd. ‘Het is dus allesbehalve zeker dat rode diesel inderdaad terugkeert, maar de vandaag aangenomen motie is een uitstekende stap’, aldus LTO. De standsorganisatie zegt zich tot slot te blijven inzetten voor rode diesel om het verdienvermogen van boeren en tuinders te verbeteren.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Susan Rexwinkel