Milcobel herrijst en zet verbluffend resultaat neer in 2021
In 2021 zette Milcobel een verbeteringstraject in. De Feniks strategie, een doorgedreven bedrijfstransformatie en het Compass besparingsplan resulteerden in 2021 in een sterke stijging van de standaard melkprijs van 57 procent ten opzichte van de melkprijs van december 2020. Een coöperatieve nabetaling van 90 eurocent per 100 liter melk en een voorstel tot het uitkeren van 4 procent dividend. Dit laatste moet nog worden voorgelegd aan de Algemene vergadering.
Klinkende resultaten
Ondanks uitdagingen als Covid-19, de stijgende inflatie en een turbulente melkaanvoer realiseerde Milcobel een omzet van 1,14 miljard euro en een netto winst van 10,7 miljoen euro. Het betreft hier de winst na het uitbetalen van de nabetaling van 90 eurocent per 100 liter. De nettowinst wordt door Milcobel ingezet ter versterking van het eigen vermogen, waardoor de solvabiliteit van de onderneming stijgt naar 28 procent. De netto schuld nam vorig jaar met 40 miljoen euro af. „Een resultaat dat vertrouwen geeft”, meldt Milcobel in haar persbericht.
Bedrijfsonderdelen
Door het stopzetten van de slecht draaiende fabriek in Schote, de lagere ijsverkoop als gevolg van het slechte weer en de lagere melkaanvoer daalde de omzet van Milcobel met 7,7 procent. Daar staat tegenover dat de verschillende bedrijfsonderdelen van Milcobel stuk voor stuk hun rentabiliteit wisten te verbeteren. De introductie van nieuwe producten als: Brugge rasp, CO2-neutrale Brugge kaas, e-free kaas en de Eigen Bodem Kaas sloegen aan. Brugge Kaas groeide sneller dan verwacht en ook de Eigen Bodem Kaas sloeg goed aan en draagt bij aan de verdere groei van de consumptie van Belgische kaas. Met de overname van kaasrasp specialist Kaasbrik verstevigde Milcobel haar positie op de markt van mozzarella ingrediëntenkaas. Daarnaast wist Milcobel een sterke positie te verwerven op de Aziatische markt en liet het bedrijf een sterke groei zien in de omzet van hoogwaardige melkpoeders voor babyvoeding en industrie.