Ausnutria groeit door ondanks 'uitdagend jaar' 2021
China blijft wel de grootste markt voor Ausnutria en is goed voor ongeveer 85 procent van de totale omzet van de groep. „Ik ben trots dat we als onderneming de uitdagingen in dat land hebben weten te weerstaan en samen met onze zusterorganisatie in China hebben gezorgd voor een stabiele groei”, zegt algemeen directeur Bart van der Meer in een persbericht.
De omzet van de onderneming, met het hoofdkantoor in Zwolle, steeg naar 1.227,7 miljoen euro. De winst kwam uit op 143,9 miljoen euro. In 2020 was dat nog 138,9 miljoen euro, een stijging van 3,6 procent. De drie grootste kindervoedingsmerken van Ausnutria: Kabrita, Hyproca en Allnutria, zorgden voor groei. 'Het merk Kabrita blijft leidend in de categorie baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk', schrijft het bedrijf. Ook werd de Chinese zuivelonderneming Yili als grootste aandeelhouder aan boord gebracht.
Ultrafiltratie-fabriek
In Nederland is er flink geïnvesteerd in de fabrieken, schrijft de multinational. 'In 2021 zijn verschillende investeringsprojecten in bestaande en nieuwe productiefaciliteiten afgerond. Er hebben verbouwingen plaatsgevonden om de Ausnutria fabrieken in Kampen, Ommen en Leeuwarden toekomstbestendig te maken. Eind vorig jaar is de nieuwe blikfabriek in Heerenveen gestart met productie en medio vorig jaar is de bouw van de nieuwe ultrafiltratie-fabriek in Heerenveen afgerond.'
Van der Meer: „Anticiperend op de groeiende vraag naar geitenmelkkindervoeding zal deze fabriek (in Heerenveen, red) straks samen met onze toekomstige droogtoren in Heerenveen voldoende hoogwaardige en duurzame productie voor het merk Kabrita garanderen.”
Blijven investeren
Voor de bouw van de nieuwe droogtoren gaat Ausnutria uit van een volledig gasloos productieproces en de fabriek draait straks helemaal CO2- en stikstofvrij. De fabriek is naar verwachting in 2023 operationeel. Het bedrijf belooft te blijven investeren 'in mensen en middelen'.