NAJK lanceert campagne ‘Boeren houden van koeien’
Met de campagne wil het NAJK laten zien dat er goed voor de melkkoeien gezorgd wordt. Dat vindt de organisatie belangrijk omdat er vanuit de maatschappij steeds meer belangstelling is voor dierenwelzijn. „Wij willen met deze campagne laten zien dat wij goed voor onze koeien zorgen”, zegt Marije Klever, melkveehouder en bestuurslid van het NAJK. „Een koe die gezond is, zit lekker in haar vel. En als de koe blij is, ben ik dat ook.”
Met de campagne laten jonge Nederlandse melkveehouders zien wat ze op hun bedrijf doen om het hun koeien zo aangenaam mogelijk te maken. De hechte community van melkveehouders leert daarbij van elkaar. „We leren veel van elkaar als het gaat om dierenwelzijn. We kijken graag bij elkaar op de boerderij en ook in de vakmedia is er veel aandacht voor het welzijn van de dieren”, vertelt Klever. „Op mijn bedrijf kunnen de koeien bijvoorbeeld naar buiten als het kan en naar binnen als ze dat willen en in de stal heb ik een borstel waarmee ze hun vacht kunnen borstelen wanneer het hen uitkomt.”
De jonge boeren Jilles Jan uit Aegum (FR) en Harold uit Broekland (OV) en boerin Roxan uit Heeten (OV) spelen in de tv-commercial van de campagne. De commercials zijn vanaf vandaag te zien en te horen bij de commerciële- en publieke zenders. De campagne is tot stand gekomen met steun van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO). Op de website boerenhoudenvankoeien.nl is meer informatie te vinden over de campagne.