Lichte groei bedrijven met 200 koeien
De bank zag het aantal bedrijven dat melkkoeien als nevenactiviteit heeft, afnemen met 11 procent in 2012. Het aantal gespecialiseerde melkveebedrijven nam af met 2 procent, maar de gemiddelde omvang is weer gestegen. Waar een gespecialiseerd bedrijf begin deze eeuw nog 56 melkkoeien had, is dat aantal opgelopen tot 83 in 2012.
Wereldmarkt
Het lot van de sector wordt steeds meer bepaald door de wereldmarkt. De prijzen van melk en krachtvoer worden mondiaal bepaald, waardoor inkomensschommelingen toenemen. 75 procent van de productiewaarde van de zuivelindustrie wordt bepaald door exportmarkten, waarbij markten buiten West-Europa, en dan vooral in Azië, steeds meer bepalend worden voor de groei van de afzet.
Opwaartse druk
De wereldwijde vraag naar zuivel blijft toenemen. Omdat de productie minder snel groeit, verwacht de bank stijgende zuivelprijzen. Maar ook de wereldwijde vraag naar granen blijft toenemen, zodat de voerkosten ook zullen stijgen terwijl de lage voorraden forse prijsschommelingen tot gevolg hebben. Voor dit jaar gaat de ABN AMRO dan ook uit van een bovengemiddelde melkprijs en hoge voerprijzen. Voor de melkveehouder wordt efficiënte beheersing van de kosten dan ook belangrijker.
Dierrechten
Als de sector de gestelde milieudoelen op het gebied van ammoniak-en fosfaatreductie haalt zal het dierrechten weten te voorkomen, voorspelt de ABN AMRO bank. Vooral de intensieve melkveehouderij met 16-18 ton melk per hectare staat voor een grote opgave.