FrieslandCampina krabbelt op uit diep dal
Nabetaling van 14 cent voor leden FrieslandCampina
FrieslandCampina maakte vanochtend haar jaarcijfers over 2021 bekend. De coronapandemie had het afgelopen jaar nog veel invloed op het bedrijfsresultaat en de nettowinst van de Amersfoortse zuivelgigant. Niettemin verbeterde het bedrijfsresultaat met 32,5 procent tot 355 miljoen euro (2020: 268 miljoen euro). Dat was te danken aan lagere herstructureringslasten, het eerste herstel van out-of-home-markten in Europa en verbeterde resultaten van de businessgroup Trading, die profiteerde van oplopende zuivelprijzen.
Voorziening voor Thais vonnis
FrieslandCampina heeft een voorziening van 58 miljoen euro opgenomen voor een vonnis in Thailand. Dat heeft te maken met een geschil met een afnemer. Volgens de Thaise rechtbank heeft FrieslandCampina deze zakelijke klant over de periode 2005 - 2015 te veel in rekening gebracht. FrieslandCampina moet die klant nu omgerekend 52 miljoen euro compensatie betalen.
De onderneming gaat hiertegen in hoger beroep. De uitkomst daarvan is echter onzeker. Daarom is een voorziening getroffen ter hoogte van het door de rechter uitgesproken bedrag, verhoogd met rente en kosten, van in totaal 58 miljoen euro. Dit komt ten laste van de overige bedrijfslasten.
Daarnaast heeft een vrijval van een pensioenverplichting (51 miljoen euro) plaatsgevonden. Het bedrijfsresultaat zonder valuta-effecten, gecorrigeerd voor overige lasten en bedrijfsopbrengsten, daalde met 1,6 procent naar 380 miljoen euro.
Omzet en winst
De netto-omzet steeg met 3,2 procent naar 11,5 miljard euro (2020: 11,1 miljard). Gecorrigeerd voor valuta-effecten is de omzet met 4,3 procent gestegen, met name door prijsverhogingen, hogere basiszuivelprijzen en voorzichtig herstel van out-of-home-markten in Europa.
Dankzij het verbeterde bedrijfsresultaat, gecombineerd met een lagere effectieve belastingdruk, steeg de nettowinst met 117,7 procent naar 172 miljoen euro (2020: 79 miljoen euro). Maar vergeleken met het financieel uitermate zware jaar 2020 zijn de prestaties al gauw beter: dat jaar was er sprake van een winstdaling van 72 procent.
Melkprijs bijna 10 procent hoger
Al met al steeg de melkprijs voor de FrieslandCampina-leden met 9,8 procent naar 39,23 euro per 100 kilo melk. De garantieprijs bedroeg 37,84 euro per 100 kilo melk, een stijging van eveneens 9,8 procent ten opzichte van 2020 (34,46 euro). Dat was het gevolg van hogere basiszuivelprijzen door een toegenomen marktvraag.
Ook de lagere melkaanvoer hielp de zuivelprijzen omhoog. Bij FrieslandCampina daalde de melkaanvoer vorig jaar met 3,2 procent naar 9.745 miljoen kilo. Dit kwam volgens de coöperatie met name door relatief koud weer in de eerste maanden van 2021 en de impact van hoge voerkosten. Landelijk gezien daalde de melkaanvoer met 2,58 procent. Het lijkt er dus op dat circa 0,6 procent van de aanvoerdaling is toe te schrijven aan opzeggers bij FrieslandCampina.
‘Resultaat nog niet op niveau’
„In het jaar dat we ons 150-jarig bestaan vierden was het resultaat, en daarmee de nabetaling aan de leden, nog niet op het niveau van onze doelstellingen”, zegt algemeen directeur Hein Schumacher van FrieslandCampina in het begeleidende persbericht bij de jaarcijfers. „Wel hebben we goede vooruitgang geboekt in het verstevigen van het fundament voor het bedrijf. De kostenmaatregelen zijn goed uitgevoerd en eerder dan gepland afgerond. Op duurzaamheid zijn over de hele linie goede resultaten behaald. De nieuw aangenomen ledenfinanciering heeft het vermogen van de onderneming versterkt.”
Tegelijkertijd stonden de kindervoedingsactiviteiten sterk onder druk en daarmee de resultaten van de divisies Ingredients en Specialised Nutrition. Dat heeft te maken met het sterk dalende aantal geboorten in Azië in combinatie met forse lokale concurrentie. Dat zorgde voor een zwakke start van het jaar. In de tweede helft van 2021 stond daar een sterke omzetgroei en verbetering van het resultaat van FrieslandCampina Professional tegenover, stelt Schumacher.
‘Voorzichtig optimistisch’
Voor 2022 zijn inflatie en kostenstijgingen de belangrijkste uitdaging om het resultaat op peil te houden, geeft hij aan. „We zijn voorzichtig optimistisch over het herstel van de professionele markt alsmede aanhoudend hoge basiszuivelprijzen. In combinatie met een licht verbeterde markt voor kindervoeding verwachten we een omzetstijging van twee tot vier procent met constante marges ten opzichte van 2021 voor het hele jaar.”
Tekst: Gineke Mons
Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: FrieslandCampina