Marktaandeel zuivelcoöperatie vergroot in 2021
Arla realiseert groei in Nederlands supermarktaandeel
Volgens de jongste cijfers van Arla Foods Nederland groeide de zuivelcoöperatie in het Nederlandse supermarktkanaal van 9,9 procent in 2020 naar 10,9 procent in 2021. Met het oog op de aanhoudende groei, is Arla Foods Nederland op zoek naar leden-melkveehouders die weidemelk aan de zuivelcoöperatie kunnen leveren. Daarnaast opende de zuivelcoöperatie een warehouse in Geldermalsen. Vanuit dit tweede warehouse bedient zij de komende jaren een aantal van haar klanten voor een gedeelte van haar assortiment.
Strategische merken
De omzet van moedermerk Arla groeide in 2021 met 13,1 procent ten opzichte van 2020, meldt Arla. ‘Dit is gedreven door positieve ontwikkelingen van alle submerken: Arla biologisch +6 procent, Arla skyr +29,4 procent en Arla Lactofree +12,0 procent. Begin 2021 bracht Arla Foods Nederland met de introductie van Arla biologisch klimaatneutraal de eerste klimaatneutrale zuivel op de Nederlandse markt.’
Melkunie
Ook Melkunie-concepten Protein en Breaker kenden een omzetgroei (respectievelijk 18,8 en 40,1 procent), waardoor de omzet van het merk Melkunie (waaronder ook dagverse melk, yoghurt en vla) met 5,8 procent toenam. Net als in 2020 kende het merk Starbucks een sterk jaar: de omzet steeg met 26,9 procent ten opzichte van 2020. Ook Lurpak groeide met 42,4 procent ten opzichte van 2020.
Online heeft Arla Foods Nederland in 2021 een forse omzetgroei behaald in dagverse zuivel. Ten opzichte van 2020 groeiden de activiteiten met ruim 50 procent.
Internationale resultaten
De omzet in het marktcluster Nederland, België en Frankrijk bedroeg 360 miljoen euro in 2021, tegenover 336 miljoen euro in 2020. De volumegroei van haar eigen merken in Nederland, België en Frankrijk bedroeg 8,4 procent.
Mondiaal
Ook wereldwijd groeide Arla Foods het afgelopen jaar. De groepsomzet steeg naar 11,2 miljard euro (tegenover 10,6 miljard euro in 2020 en 10,5 miljard euro in 2019). Dit werd voornamelijk gedreven door een groei van haar eigen merken van 4,5 procent, ten opzichte van 7,0 procent in 2021.
Melkprijs gestegen
Arla Foods’ prestatieprijs, die gebruikt wordt om de waarde te meten die Arla Foods per kilogram melk creëert, steeg in 2021 ten opzichte van 2020. Aan het eind van het jaar kwam de gemiddelde melkafnameprijs voor 2021 uit op 39,7 eurocent per kilo melk, tegenover 36,5 eurocent per kilo melk in 2020.
Aanhoudende inflatie
Arla Foods verwacht dat inflatie en koersschommelingen tot ver in 2022 impact zullen hebben op haar activiteiten. ‘De impact is moeilijk te voorspellen.’ Wel verwacht Arla Foods een vertraging van de merkgroei. De verwachte groepsomzet van Arla Foods ligt tussen de 11,8 en 12,4 miljard euro in 2022. Het verwachte nettowinstaandeel ligt tussen de 2,8 procent en 3,2 procent.
Biologische zuivel
In 2022 zet Arla Foods Nederland in op verdere groei van biologische zuivel en op verduurzaming van de hele keten. Ook focust het op de groei van e-commerce en kanaalontwikkeling. Arla Foods verwacht dat het in 2022 harder zal groeien dan de (online) markt.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: Arla Foods