Anders voer laden bespaart brandstof
Binnen dit onderzoek kwam een verschil naar voren tussen horizontale en verticale mengwagens. Bij de horizontale mengers gaf het geen effect in tijd en brandstofbehoefte. Het voer moet volledig gemengd worden en daarvoor heeft het mengen evenveel tijd nodig als het laden om het tussen en onder de vijzels door te krijgen. Daarnaast lopen deze wagens het risico om volledig 'over te koken' omdat het voer zo ver opgestuwd wordt dat het over de rand valt.
Eerst gras
Verticale mengwagens kunnen hier duidelijk wel voordeel halen. Het mengen gaat aanmerkelijk sneller door het uit te voeren na laden en gaf in enkele dagen al een besparing van 6 procent brandstof. Bij het omdraaien van de laadvolgorde, dus eerst gras, daarna mais en bijproducten kan de besparing nog groter worden. Voorwaarde is wel dat de mengwagen groot genoeg is en de trekker over voldoende vermogen beschikt. Is er ruimte in de wagen dan mengt deze heel snel de producten. In 5 minuten is er een goed mengsel te maken. Per minuut moet de trekker wel meer vermogen leveren, maar uiteindelijk geeft dit wel een besparing.
Tekst: Netwerk Verantwoorde Veehouderij