Belgen besteden 5 procent meer aan zuivel
De stijgende huishoudelijke consumptie is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van de coronamaatregelen, waardoor mensen noodgedwongen meer thuis zaten. In de periode tussen 1 juli 2020 en 30 juni 2021 kochten Belgische huishoudens voor 3,13 miljard euro aan zuivelproducten. Gerekend naar bestedingen is kaas de belangrijkste zuivelcategorie met een marktaandeel van 46,3 procent. In kaas was ook de groei in bestedingen het grootst.
Het thuisverbruik van kaas nam toe met 4,9 procent, na een groei met 8 procent in het voorgaande boekjaar. Vooral de zachte kazen doen het goed in België. Het volumeaandeel steeg van bijna 20 naar ruim 21 procent. Ook de afzet van Belgische kazen groeit, maar minder sterk dan die van de totale kaasmarkt.
Het thuisverbruik van yoghurt, room en verse desserts nam eveneens toe. De bestedingen aan boter en ijs stabiliseerden juist, na een sterke stijging in het voorafgaande jaar.
Melk
Op basis van volume is consumptiemelk de belangrijkste categorie, met een aandeel van 53,5 procent. De Belgen zijn tijdens de coronacrisis flink meer melk gaan drinken. In de periode juli 2019-2020 steeg het thuisverbruik al met 5 procent, en het afgelopen jaar kwam er nog eens 1,6 procent bij. De gemiddelde Belg drinkt nu 45,4 liter melk per jaar. Het aandeel van consumptiemelk ten opzichte van melkvervangers daalt jaarlijks licht en bedraagt nu 90,3 procent.
Kleine negenduizend boeren
België telt een kleine negenduizend melkveehouders die samen ruim een half miljoen koeien melken. De melkveehouderij concentreert zich in Vlaanderen. Daar bevinden zich 4.900 boeren en tweederde van alle melkkoeien.
Tekst: Gineke Mons
Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.
Beeld: Pixabay
Bron: Zuivelzicht