LTO vreest invoering kentekenbewijs

LTO Nederland is fel gekant tegen een verplicht kenteken voor trekkers. In een brief aan de Kamer wijst LTO-voorzitter Albert Jan Maat erop dat de meeste trekkers maar heel incidenteel gebruik maken van de openbare weg. Een verplicht kenteken is een zware en dure vorm van registratie. “Het is buitenproportioneel om al het landbouwverkeer daarmee te belasten”, schrijft Maat.
49 miljoen euro
De extra administratieve lasten zouden jaarlijks 49 miljoen euro bedragen. LTO vindt zo'n lastenverzwaring niet passen bij het voornemen in het Regeerakkoord om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. Bovendien draagt een verplicht kenteken niet bij aan een verbetering van de verkeersveiligheid.
Vrijwillig
Als alternatief stelt LTO de invoering voor van een vrijwillige herkenningsplaat. Die zou met name toegepast kunnen worden bij snellere landbouwvoertuigen. De kosten daarvan zijn aanzienlijk lager: iets meer dan 8 miljoen euro.