Campagne ‘Poes in de Mand’ bereikt duizenden mensen
Om iets aan het probleem met de kuikensdodende katten te doen, kwam Age de Jong van de Bond Friese Vogelwachten (BFVW) in 2020 met het idee voor een bewustwordingscampagne. Dit werd uiteindelijk de campagne ‘Kuikens in het land, poes in de mand’. De campagne kreeg veel media-aandacht en bereikte veel mensen via social media. Begin 2021 werd besloten een vervolg te geven aan de campagne.
De Jong, waar het idee voor de actie is ontstaan, is heel tevreden over het effect van de campagne. „Ik was eerst best sceptisch, maar ik merkte echt dat steeds meer mensen die ik tegen kwam zich ervan bewust waren dat ze katten in het weidevogelseizoen 's nachts beter binnen kunnen houden. Veel mensen hadden het erover op sociale media en met elkaar. Daardoor ontstond ook een beetje maatschappelijke controle. Mensen spraken elkaar erop aan als hun kat door de weilanden liep.”
37.000 euro voor campagne
In totaal is er 37.000 euro beschikbaar gesteld voor de campagne van 2021 waarvan provincie Fryslân het grootste deel betaalde, namelijk 25.000 euro. Ook Agrarisch collectief It Fryske Gea, Kollektivenberied Fryslân, BFVW en Vogelbescherming Nederland droegen financieel hun steentje bij. „Ontzettend veel geld”, zegt ook De Jong. „Voor een leuke ludieke campagne willen veel instanties een financiële bijdrage leveren.”
Of de campagne er ook daadwerkelijk voor gezorgd heeft dat er meer poezen in de mand blijven weet De Jong niet. „Vanuit het veld hoor ik niet dat ze veel minder katten in de wei zien sinds de campagne. Het is ook heel moeilijk te meten hoeveel er door de weilanden struinen.”
Ook in 2022 zal de campagne weer van start gaan. De Jong verwacht dat dat de laatste keer wordt.
Video's goed bekeken
De eerste video van de campagne bereikte op facebook ruim 120.000 mensen (56 procent organisch en 44 procent betaald), kreeg 243 reacties, is 483 keer gedeeld en bijna 40.000 keer bekeken op YouTube. De tweede video heeft bijna 103.000 mensen bereikt (22 procent organisch en 78 procent betaald), kreeg 219 reacties, is 194 keer gedeeld en ruim 37.000 keer weergegeven op YouTube.
Vanuit socialmediakanalen zijn meer dan 3300 mensen naar de website van Poes in de Mand gegaan voor nadere informatie. Via online advertenties op Facebook en Instagram zijn 108.000 Friezen bereikt, via YouTube nog eens 77.000. Daarnaast heeft de retargeting-campagne naar verwachting ook 100.000 mensen bereikt. Hier zit overlap in, maar zeker 150.000 unieke kattenliefhebbers, natuurliefhebbers, vogelliefhebbers en agrariërs hebben de boodschap meerdere keren gezien op de verschillende platformen.