LTO fel tegen kenteken voor trekkers

In een brief aan de Kamer wijst LTO-voorzitter Albert Jan Maat erop dat de meeste trekkers maar heel incidenteel gebruik maken van de openbare weg. Een verplicht kenteken is een zware en dure vorm van registratie. “Het is buitenproportioneel om al het landbouwverkeer daarmee te belasten”, schrijft Maat.
Regeldruk
De extra administratieve lasten zouden jaarlijks 49 miljoen euro bedragen. LTO vindt zo'n lastenverzwaring niet passen bij het voornemen in het Regeerakkoord om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. Bovendien draagt een verplicht kenteken niet bij aan een verbetering van de verkeersveiligheid.
Vrijwillig
Als alternatief stelt LTO de invoering voor van een vrijwillige herkenningsplaat. Die zou met name toegepast kunnen worden bij snellere landbouwvoertuigen. De kosten daarvan zijn aanzienlijk lager: iets meer dan 8 miljoen euro. LTO legde dit idee al eerder, samen met Veilig Verkeer Nederland, Cumela en TLN, neer in Den Haag. Voorzitter Maat vraagt de Kamer om de motie niet te steunen, maar de vrijwillige herkenningsplaat verder uit te werken.
Verbaasd
Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) is verbaasd dat de Kamer nu vraagt om een kenteken in tegenstelling tot de eerdere motie Atsma. Ze laat het oordeel aan de Tweede Kamer. De kosten voor een kentekenplaat worden inclusief de administratieve lasten geraamd op honderd euro. Over de motie zal worden gestemd op 26 februari a.s.
Tekst: LTO Nederland