Reuters Hongkong meldt:
‘FrieslandCampina wil Friso gaan verkopen’
Woordvoerder Jan-Willem ter Avest van FrieslandCampina verwijst in een reactie op het bericht over de verkoopvoorbereiding van Friso naar een persbericht over de ledenvergadering van 14 december. Daarin staat dat FrieslandCampina bezig is met 'een evaluatie van de strategische opties van het merk Friso'. „Wij reageren niet op berichten, voordat die evaluatie is gedaan. Wij verwachten daar in de loop van 2022 de uitkomsten van.”
'Groei centraal'
CEO Hein Schumacher lichtte die evaluatie op de ledenvergadering als volgt toe. ‘Aangezien grote, belangrijke markten voor kindervoeding - met name China - zich momenteel snel ontwikkelen, is het doel van het strategische evaluatieproces ervoor te zorgen dat de Friso-business in de toekomst optimaal kan blijven groeien.’
Teasers
Zakenbank JPMorgan, dat FrieslandCampina zou adviseren over de verkoop, zou volgens Reuters teasers hebben gestuurd naar potentiële kopers, waaronder private equity-bedrijven en strategische overnamepartners. Het officiële verkoopproces zou waarschijnlijk begin januari starten. JPMorgan gaf geen commentaar.
Ruim 25 landen
Met een geschiedenis van meer dan 50 jaar is Friso nu een wereldwijd kindervoedingsmerk met een aanwezigheid in meer dan 25 landen in Azië, Europa en het Midden-Oosten. Het produceert Friso Mum, Friso Gold en Friso Prestige melkformules. FrieslandCampina laat in haar halfjaarverslag weten dat de omzet van haar gespecialiseerde voedingsafdeling, waaronder Friso valt, met 14,9 procent is gedaald tot 516 miljoen euro met een bedrijfsresultaat van 84,2 procent op jaarbasis.
Grenssluiting
De coöperatie schreef de dalende prestaties toe aan de sluiting van de grens tussen Hongkong en het vasteland van China, toegenomen concurrentie van binnenlandse spelers in China en negatieve prijsontwikkeling als gevolg van de dalende dollar en gestegen grondstofprijzen. Vooral de verkoop van Friso Gold op het vasteland van China en Hongkong daalde, aldus het bedrijf. De verkoop van Friso Prestige, de formule in het ultra-premium segment, groeide echter in China.
Reckit Benser
De Britse voedingsmiddelenproducent Reckitt Benckiser Group verkocht in juni zijn activiteiten op het gebied van zuigelingenvoeding en kindervoeding (IFCN) in China aan investeringsmaatschappij Primavera Capital Group voor 1,9 miljard euro.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: FrieslandCampina
Bron: Reuters