RDW: nu VIN-nummer voor registratie aanvragen bespaart straks geld
Dat meldt de RDW. Op 31 december dit jaar eindigt de mogelijkheid om een (land)bouwvoertuig online te laten registreren, voor 18 euro. Vanaf 1 januari 2022 betaalt de eigenaar niet alleen voor de registratie, maar ook voor een keuring van het voertuig. Hierdoor lopen de kosten op tot zo’n 140 euro per voertuig, mits er een goedkeuringscertificaat bij het voertuig aanwezig is. Bij bestaande (land)bouwvoertuigen zonder een goedkeuringscertificaat bedragen deze kosten ruim 230 euro.
Goedkoper uit
Door nog in december een aanvraag in te dienen voor een identiteitsonderzoek, VIN-inslag en registratie van het (land)bouwvoertuig is de voertuigeigenaar goedkoper uit, aldus de RDW. „Hij betaalt dan nog steeds het lage registratietarief van 18 euro.” Wel komen de kosten van het identiteitsonderzoek en de VIN-inslag hier nog bij. Bij VIN-inslag hoort altijd een identiteitsonderzoek. Hiermee stelt de RDW vast of het VIN inderdaad bij het voertuig hoort. In totaal bedragen de kosten van identificatie, VIN-inslag VIN en registratie 107 euro. De kosten zijn dan nog steeds hetzelfde als wanneer de inslag in 2021 zou zijn gedaan.
Prioriteit bij trekkers
De aanvraag voor het identiteitsonderzoek en het inslaan van het VIN gaat via het aanvraagformulier. Hierna volgt vaak een telefonische afstemming. Als daaruit blijkt dat het voertuig inderdaad geen VIN heeft, maakt de RDW gelijk een afspraak op een locatie in de buurt voor een identiteitsonderzoek en om een VIN in te slaan. Daar kan men ook meteen de registratie van het voertuig regelen.
Vanwege het grote aantal aanvragen plant de RDW deze werkzaamheden voor 2022 in. De prioriteit ligt overigens bij de landbouwtrekkers en mobiele machines, omdat deze zonder registratie in 2022 niet meer de openbare weg op mogen. De aanhangwagens en ander getrokken materieel zonder registratie mogen dat wel, mits daarmee niet harder wordt gereden dan 25 km/u.
Tekst: Arie Coster
Startte na ‘Dronten-Landbouwtechniek’ bij een landbouwmachinefabrikant. Ging door in journalistiek, speciaal onderwijs en coaching. Schrijft nu bij Agrio over Mechanisatie.
Beeld: Hermien van der Aa
Bron: RDW