Tips om bevriezen trekkerdiesel te voorkomen
„Van november tot en met februari wordt in heel Nederland de zogenaamde winterdiesel geleverd. Helaas bleek dat afgelopen winter niet altijd voldoende. Toen het kwik in februari enkele nachten rond -20ºC bleef hangen, hadden met name machines en tanks die regelmatig ’s nachts buiten staan te kampen met bevroren brandstofleidingen en filters” aldus Bart De Keuster, Product Adviseur bij TRAXX. “Daarom hebben wij een aantal praktische tips verzameld waarmee bedrijven de kans dat deze problemen zich herhalen in ieder geval kunnen verkleinen.”
Water
Allereerst is het belangrijk om brandstofleidingen en filters tegen de kou te beschermen, bijvoorbeeld met isolerende doeken of door machines ’s nachts in een loods of ergens uit de wind te stallen. Een harde, koude wind kan plaatselijk de temperatuur met wel 5ºC verlagen. Verder is het belangrijk om ook in de winter tanks regelmatig op water te controleren. Water bevriest namelijk veel sneller dan diesel.
Bijmengen
Het bijmengen van petroleum of benzine bij de diesel raadt De Keuster ten zeerste af. “Als je 10 procent petroleum bijmengt, dan zal de vorstbeveiliging van de diesel slechts minimaal verbeteren. Bovendien zal de smerende werking van de diesel verminderen, met mogelijk schade aan de brandstofpomp als gevolg.”
De Keuster benadrukt dat ook deze tips geen garanties bieden: “De winterbeveiliging van de dieselbrandstof blijft de voornaamste én gevoeligste factor. Maar in bepaalde situaties kunnen deze tips wel problemen helpen voorkomen of verkleinen.”
Bron: www.trekkerweb.nl
Tekst: Trekkerweb