RFC en Unilever werken meer samen

Het Joint Business Development Plan (JBDP) maakt deel uit van het ‘Partner to Win’-
programma van Unilever om nauwer te gaan samenwerken met de belangrijkste
toeleveranciers.
Sustainable Living
Het JBDP beschrijft de strategische bedrijfsplannen van Unilever en
biedt een helder kader voor de wijze waarop FrieslandCampina en Unilever deze
plannen op de lange termijn gezamenlijk willen realiseren. Onderdeel hiervan zijn
bijvoorbeeld de doelstellingen in het ‘Sustainable Living Plan’ van Unilever om de CO2-
uitstoot, kosten en afvalstromen terug te dringen. De twee bedrijven willen ook de
logistieke activiteiten stroomlijnen door wereldwijd gebruik te maken van innovatieve
processen en het uitwisselen van best practices. FrieslandCampina is de preferred
supplier van Unilever voor ingrediënten die in de zakelijke markt worden gebruikt,
zoals boter, boterolie, room in spuitbussen, ingrediënten voor ijs, soepen en sauzen en
andere voedingsmiddelen.
Preffered supplier
Volgens Hans Dröge, Senior Vice President R&D Operations bij Unilever, is de
samenwerking een goed voorbeeld hoe Unilever samen met leveranciers de
milieuprestaties binnen de keten wil verbeteren en innovatieve ontwikkelingen in gang
wil zetten. ‘Het is voor Unilever van essentieel belang dat we nauw met onze
strategische toeleveranciers samenwerken, zodat we onze ambitie kunnen realiseren,
dat wil zeggen verdubbeling van onze omvang en halvering van de milieubelasting –
dat kunnen we niet alleen,’ aldus Dröge ’FrieslandCampina en Unilever werken
inmiddels al vele jaren samen en hebben dezelfde waarden, passie en doelstellingen.
Vandaar dat FrieslandCampina onze preferred supplier is voor zuivel en
zuivelingrediënten bij het realiseren van onze plannen voor duurzame groei.’
Gemeenschappelije markt
Frank van Ooijen, Director Sustainability Affairs bij FrieslandCampina, merkt op dat de
samenwerking goed aansluit bij het duurzaamheidsprogramma, een van de pijlers van
de Route2020-strategie van het bedrijf: ‘Unilever en FrieslandCampina willen beide
groeien op de Aziatische en Afrikaanse markt. Beide organisaties vinden het belangrijk
om dat op duurzame wijze te doen. Zo zijn onze leden-melkveehouders betrokken bij
verschillende projecten om het energieverbruik en de uitstoot van broeikasgassen te
verminderen. Door hun krachten te bundelen zijn beide bedrijven beter in staat
ambities en duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren.’
Tekst: FrieslandCampina