Nieuwe ‘landbouw-Caddy’ is voorbij, landbouwvrachtwagen in principe ook
Dat kan geconcludeerd worden uit gegevens van onder andere de RDW. Sinds 1 januari dit jaar zijn er nieuwe regels voor het rijden met een motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS). Tot dat moment was het mogelijk elk voertuig technisch in snelheid te verlagen en ter (her)keuring aan te bieden bij de RDW. Het voertuig – de Partner, Berlingo, Caddy en dergelijke- ging dan de boeken in als MMBS. Een afgeknotte driehoek erop en klaar. Dat gold ook voor vrachtwagens die werden ingezet in de landbouw. Die kwamen in de systemen als landbouwtrekker. Pluspunt van deze registraties waren het belastingvoordeel, geen apk-plicht, geen kentekenplaat en soms andere (lees: lagere) rijbewijseisen.
Om misbruik tegen te gaan zijn de categorieën met ingang van dit jaar duidelijker begrensd. Alleen voertuigen met een maximumconstructiesnelheid van 6 kilometer per uur, of een één-assig motorvoertuig komen nog voor de bedoelde categorie in aanmerking. Daarnaast zijn er nog een aantal voertuigen die buiten het terrein van de landbouw vallen, zoals gehandicaptenvoertuigen en sommige fietsen met trapondersteuning.
Terughoudendheid
Nu is het zo dat de eerste registratie die een voertuig krijgt, bepalend is. Eens een personenauto, altijd een personenauto. Eens een vrachtwagen, altijd een vrachtwagen. En toch is er wat de trucks betreft wellicht nog een mogelijkheid, geeft Frank Berkers, eigenaar van Berkers Techniek uit Deurne (NB) aan. Zijn bedrijf importeert onder andere Tatra-trucks en brengt die na aanpassingen als AgriTruck op de markt. „Als een truck af-fabriek als landbouwvoertuig geregistreerd staat, blijft het een landbouwvoertuig. Het kan dan als AgriTruck verder.” Bij zijn weten geeft nu alleen Tatra zo’n verklaring af. Terugkeuren van een (bestaande) truck kan echter niet meer.
Hoe dan ook, Berkers ervaart veel terughoudendheid bij de RDW om op deze manier landbouwvrachtwagens geregistreerd te krijgen. Hij denkt dat dat komt door het grote grijze gebied dat is ontstaan. Een landbouwtruck met opbouwbak voor bijvoorbeeld maistransport kan niet meer. „Dat is geen landbouw, maar transport.” Als die transportbak echter verdeelwalsen zou hebben, wordt het al moeilijker. Berkers: „In principe is het dan een werktuig dat mais verdeelt. Transport is dan in theorie niet de hoofdfunctie meer, maar het maisverdelen.” Deze vrachtwagen zou dus nog wel een landbouwregistratie kunnen krijgen.
Overleg met RDW
Berkers wijst er in dit verband op dat alles wat product vervoert om er een bewerking mee uit te voeren in principe een landbouwvoertuig kan worden. Een meststrooieropbouw, een kalkstrooier, een tank met bemester: alle transport is nodig om het werk te kunnen doen. Probleem dat hierbij opdoemt is dat een combinatie van bijvoorbeeld strooier en truck een registratie krijgt. „Als dan de strooier door middel van een wisselsysteem wordt vervangen door een tank, moet een gebruiker eigenlijk een herkeuring aanvragen.” Niemand die dat doet. Het zal goed gaan, totdat er onderweg wat gebeurt en alles uitgezocht wordt. „Dan kan een ongeval in de papieren gaan lopen.” Hij is onder andere hierover nog in overleg met de RDW.
Tekst: Arie Coster
Startte na ‘Dronten-Landbouwtechniek’ bij een landbouwmachinefabrikant. Ging door in journalistiek, speciaal onderwijs en coaching. Schrijft nu bij Agrio over Mechanisatie.
Beeld: Susan Rexwinkel