Vertrekkende leden baart FrieslandCampina zorgen
Deze cijfers presenteerde Hein Schumacher, directeur FrieslandCampina, gisteren tijdens een webcast over de huidige prestaties en de toekomststrategie van het concern. De hoeveelheid van 272 miljoen kilo melk ligt fors hoger dan de hoeveelheid die de bestuurders twee weken geleden tijdens een bijeenkomst met de leden becijferden. Toen werd uitgegaan van het verlies van ruim 100 miljoen kilo melk.
Overcapaciteit
Het wegvallen van 2,5 procent van de melkaanvoer vergroot de toch al aanwezige overcapaciteit in de verschillende fabrieken van FrieslandCampina. Vooruitlopend op de afschaffing van de melkquotering investeerde de zuivelverwerker fors op het uitbreiden van haar melkverwerkingscapaciteit. Dit leidde echter al snel tot overcapaciteit en hoge kosten. Inmiddels zijn er dertien productielocaties gesloten en maakt FrieslandCampina nieuwe plannen om de overcapaciteit in met name Nederland en Duitsland verder terug te dringen. De nieuwe fabriek in Borculo bleef tot nog toe gespaard. Toch blijft de vraag open staan waarom FrieslandCampina ervoor kiest deze fabriek niet beter te benutten of te verkopen. Hein Schumacher, directeur FrieslandCampina, geeft aan: „De fabriek in Borculo was in 2016 gereed en heeft nooit op volle capaciteit gedraaid, maar zo benadrukt Schumacher, ook nooit stil gelegen. De huidige situatie kan echter niet voortduren. We bekijken momenteel de mogelijkheden om nieuwe klanten aan te trekken of partnerships aan te gaan met andere partijen in de keten.” Een termijn waarbinnen een oplossing gevonden moet worden, noemt Schumacher niet.
Nieuwe leden
Hans Hettinga, bestuurslid van FrieslandCampina, geeft aan dat het altijd pijnlijk is wanneer leden vertrekken. En Sandra Addink, vicevoorzitter van het bestuur van FrieslandCampina, geeft toe buikpijn te hebben van het vertrek van zoveel leden. Het verlies van zoveel ledenmelk roept bij leden de vraag op of het bestuur in de toekomst vasthoudt aan haar strikte aannamebeleid. Hettinga zegt daarover: „Dat is een goede vraag. In het verleden namen we geen nieuwe leden aan, maar met het huidige aantal vertrekkende leden is het goed volgend jaar met de leden in gesprek te gaan over aanpassingen in het aannamebeleid.”
Financieel gezond
Zowel Schumacher als Hans Janssen, financieel directeur bij FrieslandCampina, benadrukken beide meermaals dat FrieslandCampina er financieel goed voorstaat. Dit als reactie op de geruchten dat FrieslandCampina financieel slecht draait en wellicht zelfs op omvallen staat. Schumacher legt uit dat dit absoluut niet het geval is. „Door het wegvallen van Hongkong als afzetmarkt is de winst flink onder druk komen te staan. We hebben geprobeerd dit met andere bedrijfsonderdelen op te vangen, maar zijn daar niet volledig in geslaagd en dat is duidelijk terug te zien in de resultaten van de afgelopen jaren.” Het afstoten van een aantal (winstgevende) bedrijfsonderdelen roept ook veel vragen op bij de leden. Schumacher legt uit dat het besluit om een aantal bedrijfsonderdelen te verkopen niet genomen is om de winst van de onderneming op te krikken. Maar omdat deze bedrijven niet meer pasten binnen de nieuwe businessstructuur.
Hongkong
De gevolgen van het wegvallen van de markt in Hongkong is al vele malen besproken en kwam ook gisteren weer ter sprake. Op de vraag van een lid wat FrieslandCampina van Hongkong heeft geleerd, antwoordt Schumacher: „Achteraf is het altijd makkelijk praten. Het belangrijkste wat we geleerd hebben is misschien wel dat wanneer het op een bedrijfsonderdeel heel goed gaat, je vooral ook in andere onderdelen van het bedrijf moet investeren. Daarbij wil ik wel opmerken dat niemand in de gaten had dat de neergang in Hongkong zo hard en snel ging. Niet alleen binnen FrieslandCampina niet, maar ook niet bij andere multinationals die op dezelfde markt actief waren.”
Strategie
Naar de toekomst toe wil FrieslandCampina nog meer inzetten op de verkoop van consumentenmerken, out-of-home producten en ingrediënten. Out-of-home producten zijn de zuivelproducten die consumenten buitenshuis nuttigen. Speerpunt naar de toekomst is het verwaarden van vet, proteïne, wei en lactose.
Goede voornemens
FrieslandCampina organiseerde deze bijeenkomst, om meer openheid en transparantie te geven over de huidige stand van zaken binnen de onderneming. En om de onrust weg te nemen, die ontstond na het plotselinge vertrek van Frans van den Hurk en Erwin Wunnekink. Hettinga zei daar het volgende over: „Het bestuur van de coöperatie moet benaderbaar zijn en perspectief bieden aan de leden. In het verleden zijn we wellicht te weinig open en transparant geweest, maar daar willen we nu graag verandering in brengen.” Ook Schumacher laat door schemeren dat FrieslandCampina in een aantal gevallen eerder aan het moeten geven hoe de vlag er werkelijk bij hing.