Nauwelijks groei marktaandeel biologisch in supermarkt
![Biologische melk in de supermarkt.](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/04/23/457/biomelk-_supermarkt-_zuivel_s_r.-detail.jpeg)
Bionext heeft het Biologisch Trendrapport 2020 gepubliceerd. Uit de verkoopcijfers van Nederlandse supermarkten blijkt dat de omzet van biologische producten het afgelopen jaar 12,9 procent groeide. Dat is min of meer in lijn met de stijging van de totale supermarktomzet, met 11,8 procent. Dit was het gevolg van het vele thuiswerken door corona. Per saldo bleef het marktaandeel bio dus vrijwel gelijk.
Van alle Nederlandse huishoudens kocht vorig jaar 95,6 procent biologische producten. Vooral de aankoop van biologische groenten neemt toe; hier steeg de omzet met 14,1 procent. De meest verkochte bio-groente is de tomaat.
Zuivel spant de kroon
Maar zuivel spant nog steeds de kroon als het gaat om de verkoop van biologische producten in de supermarkt. Melk en karnemelk staan met stip op één; goed voor 73,5 miljoen euro omzet. Yoghurt (alle varianten) was met 44,8 miljoen euro goed voor de derde plaats. Daartussenin staan de biologische eieren met een supermarktomzet van 67 miljoen. Van alle verkochte eieren in Nederland (dus ook buiten de supermarkt) is 16,95 procent biologisch. Dat is ver boven het gemiddelde, gezien het biologische aandeel van 3,26 procent.
Eerder dit jaar besloot supermarkt Plus al om hun huismerk melk en yoghurt biologisch aan te bieden. Zuivel lijkt dan ook een goede instapcategorie voor biologisch, aldus Bionext. „Hoe verser het product, hoe dichter het bij de boer en de natuur staat”, zegt Bionext-directeur Michaël Wilde. „De keuze om melk, eieren en yoghurt biologisch te kopen, lijkt dus makkelijker. Producten waarbij de meerwaarde van biologisch meer of beter voelbaar is.”
Om biologisch groter te laten worden, moet het voor andere producten ook vanzelfsprekender worden om ze biologisch te kopen. Om dat voor elkaar te krijgen, is er nog veel werk aan de winkel, stelt de Bionext-directeur.
Niettemin steeg ook de verkoop van houdbare biologische producten flink, met 18,6 procent. Dit lijkt een gevolg van de corona-lockdown, toen consumenten meer voorraad in huis haalden. Verkrijgbaarheid en aanbod in de supermarkt spelen een grote rol in de totstandkoming van deze verkoopcijfers. Hoewel vrijwel alle huishoudens wel eens biologische producten kopen, is prijs voor twee op de drie consumenten toch de grootste barrière om vaker biologisch te kopen, aldus Bionext.
![Foto van Gineke Mons](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/77/694/gien_nov_2022.150x150.jpeg)
Tekst: Gineke Mons
Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Bionext