Cow Power in Drenthe

Op diens bedrijf werd het officieuze Nederlandse startschot gegeven van de campagne ‘Show European Cows Some Love’. Tegelijkertijd presenteerde Ben en Jerry’s een heel nieuwe ijssmaak met de toepasselijke naam ‘Cow Power’. Deze moet in onder meer Nederland en Groot-Brittannië over enkele weken in de winkels liggen.
Geen extra rendement
Al vele jaren is de import-Drent, die 20 jaar geleden vanuit Eibergen in de Achterhoek kwam, bezig met duurzaamheid. Eerst via SMILE (Sustainable Milk Initiative Launch in Europe) en nu via ‘Caring Dairy’ van CONO Kaasmakers. Sinds 2003 gaat (onder meer) zijn melk naar de fabriek van Ben en Jerry’s in Hellendoorn. Op de vraag wat hem dat nu financieel oplevert is de veehouder eerlijk. „In eerste instantie vooral kennis en ervaring.
Leefwijze
Eerst moet je investeren, dan komt pas het rendement. In het begin was er ook nog geen toeslag. Andere boeren vonden dat dom. Het feit dat wij als groepje van 8 Drentse boeren lid konden worden van de CONO, betekent eigenlijk dat die investeringen van daarvoor al dubbel en dwars terug verdiend zijn. Wat ik hier doe is inmiddels een leefwijze. Je kijkt naar dierenwelzijn, maar ook naar mineralen, water, energie, economie. In dat hele scala moet je de optimale balans vinden. ‟
WSPA activisten
Ook de dierenwelzijnsgroepen WSPA en CWF zijn aanwezig. De WSPA voerde deze zomer nog een geslaagde actie met ‘Binnenmelk’ waarmee aandacht voor weidegang werd gevraagd. In juni werd in Brussel de actie ‘Show European Cows Some Love’ gestart en die moet ook in Nederland bekend worden. Hoewel de melkveehouderij hier niet doelwit nummer 1 is. „In Oost-Europa is de situatie inderdaad veel slechter,‟ geeft Julie Middelkoop van WSPA direct toe; ‟Maar als we er geen aandacht aan besteden zal dat percentage in Nederland blijven dalen. Daarom willen we nieuwe regels voor alle 23 miljoen koeien in de EU; goede huisvesting, weidegang, voldoende water en voedsel en de koeien moeten natuurlijk gedrag kunnen vertonen.‟
Heel West Europa
Ook Catharinus Wierda van CONO Kaasmakers is gekomen. „Die discussies over weidegang vind ik slecht. Je kunt best gelijk hebben dat koeien op stal het goed hebben, maar dat gelijk krijg je gewoon nooit van de maatschappij. Bij CONO zitten we op 95 procent weidegang. En bij de melk voor Beemster kaas en ijs op 100 procent. In onze werkwijze is belangrijk dat we een goede vertaalslag maken tussen praktijk en theorie. Dit Caring Dairy-programma moet van onderaf komen en niet van bovenaf worden opgelegd aan de leden. Het heeft ons natuurlijk als mooi uithangbordje Ben en Jerry’s opgeleverd. Met onze melk maken ze al hun ijs voor West-Europa.‟
Tekst: Lauk Bouhuijzen