Impressie seminar ‘Kansen in de Zuivelketen’

Frank van Ooijen, corporate directeur duurzaamheid en communicatie bij FrieslandCampina, ziet onder andere groeikansen voor de zuivelindustrie in Azië: “De wereldbevolking groeit fors, dat biedt perspectief voor de zuivelindustrie en dus voor melkveehouders. Nederlandse melkproducten staan in het buitenland zeer goed bekend. Zowel vanwege kwaliteit van de producten, de wijze waarop met de dieren omgegaan wordt als de voedselveiligheid.”
Dialoog met omgeving
Van Ooijen spoorde de aanwezige melkveehouders aan om de dialoog met de omgeving aan te gaan. “Groei van de melkveehouderij
is mogelijk, maar wel op een duurzame manier. Sta nooit met je rug naar de markt, consument en samenleving. Juist door initiatieven als ‘Open Boerderij dagen’ en ‘koeien in de wei’, kunnen we het maatschappelijk draagvlak voor onze sector vergroten. Dat maakt uiteindelijk het verschil naar de consument.”
Coöperatief of lokaal
Gerard Rutte, supermarktspecialist, pleitte ervoor er goed over na te denken welke ondernemingsvorm een veehouder het meeste brengt. Hij maakte een driedeling tussen coöperatieboeren, mix boeren en ondernemer boeren. “Produceren van grote volumes, hoge productie met zo laag mogelijke kosten, is wellicht voor een grote groep boeren interessant. Veehouders hebben daarbij echter weinig middelen in handen om de eigen opbrengsten te sturen en vergroten. Lokaal samenwerking aangaan met retailpartijen of consumenten kan de winstmarge aanzienlijk vergroten. Uiteindelijk gaat het erom wat een veehouder het meeste brengt.”
Efficiënt voeren
Als voerleverancier kan ook Agrifirm Feed bijdragen om kansen in de zuivelketen op een duurzame manier te benutten. Ruud Tijssens van Agrifirm Group: “Voor de verbrede melkveehouderij heeft Agrifirm diverse innovatieve en efficiënte voerconcepten, toegespitst op een optimaal resultaat op het boerenerf. Denk binnen Rundvee bijvoorbeeld aan de 100-dagenaanpak of MelkNavigator. Daarnaast kunnen voersoorten ontwikkeld worden specifiek voor consumentenconcepten. Via efficiënte grondstoffeninzet geven we invulling aan duurzaam ondernemen. Daarnaast hebben we indicatoren ontwikkeld of onderzoeksprogramma’s lopen op onderwerpen als CO2-emissiereductie en reductie van methaanemissie. Ook participeert Agrifirm in ketenverbanden om te komen tot duurzame soja-inzet.”
Tekst: Agrifirm