Kaasfabriek Workum van 2 naar 4 melkstromen
FrieslandCampina gaat in Workum een nieuwe ontvangsthal bouwen. Tegelijkertijd wordt het verouderde kaaspakhuis gesloopt en nieuw opgebouwd. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in energiebesparing; over een kleine drie jaar moet het energieverbruik in Workum met 20 procent zijn teruggedrongen.
Alles bij elkaar een hele dikke investering van 50 miljoen euro”, vertelt locatiedirecteur Tiede van der Velde. En dat terwijl de jubilerende zuivelcoöperatie bezig is om financieel orde op zaken te stellen met een forse bezuinigingsoperatie. Hoe zit het met de 'return on investment' in Workum? Van der Velde: „Ga er maar van uit dat het goed uit kan, anders hadden we er nooit goedkeuring voor gekregen.”
Veel Vlog-boeren
FrieslandCampina verwerkt in Workum 1,2 miljard kilo melk tot kaas. Het te verwerken volume wordt niet groter, maar het aantal melkstromen wel. Op dit moment gaat er Vlog-melk en gangbare stalmelk door de fabriek. Met de nieuwbouw wordt het aantal melkstromen uitgebreid tot vier, afhankelijk van waar binnen het concern behoefte aan is, volgens Van der Velde. „Dat kan PlanetProof zijn, maar ook biologisch, of weidemelk.”
In het gebied zitten relatief veel Vlog-boeren, vertelt hij. „Daarmee zitten we nu wel aan de maximale capaciteit, qua ontvangstmogelijkheden.”
Friso
Workum omvat twee kaasmakerijen; dat blijft zo. Alle wei wordt gebruikt als grondstof voor babyvoeding. De wei komt grotendeels terecht bij FrieslandCampina in Beilen, waar de Friso-kindervoeding wordt gemaakt. Friso-melkpoeder is met ingang van deze maand weer in Nederland te koop.
FrieslandCampina had dat merk in 2007 verkocht aan de Zwitserse levensmiddelenfabrikant Hero; in Nederland gevestigd in Breda. Hero heeft het merk Friso eerst voortgezet en in 2014 omgedoopt tot Hero Baby. FrieslandCampina produceerde toen onder private label de blikken melkpoeder voor Hero.
In 2014 kocht FrieslandCampina de merkenrechten van Friso in Nederland weer terug. Dit onder voorwaarde dat het merk gedurende zeven jaar alleen via apotheken werd verkocht. FrieslandCampina mocht er bovendien geen reclame voor maken in Nederland. De afgelopen zeven jaar werd dus in 25 landen over de hele wereld baby- en peutervoeding van het Nederlandse Friso-merk verkocht, behalve in Nederland. Hier stond het onder het Hero-merk in de schappen.
Dat gaat nu dus veranderen. De Friso-babyvoeding komt overigens niet meer terug in de fysieke winkelschappen. Verkoop zal online plaatsvinden, via Bol.com en Friso.nl.
Tekst: Gineke Mons
Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.
Beeld: FrieslandCampina, Gineke Mons