Nieuwe directeur ZuivelNL roert zich: klacht tegen alle anti-zuivelposters Dier&Recht

„Dier&Recht misleidt met haar campagne de Nederlandse consument. Zij stelt melkveehouders en zuivelondernemingen in een kwaad daglicht. Dat kunnen wij niet over onze kant laten gaan”, zo betoogt Hubert Andela, de nieuwe directeur van ZuivelNL. Het is de eerste keer dat Andela zich in het openbaar laat horen voor de organisatie.
Volgens ZuivelNL misleidt Dier&Recht de consument door de suggestie te wekken dat zuivelproducten zeer ongezond zijn. Daarnaast wekt de stichting ten onrechte de indruk dat melkveehouders hun dieren mishandelen. Ook de website van Dier&Recht is volgens ZuivelNL niet eerlijk.
Klacht tegen hele campagne
In de klacht wordt uitgelegd dat veel zaken rondom het houden en voeren van kalveren bij melkveehouders en kalverhouders wettelijk streng zijn geregeld. Andela verwijst naar het succesvolle kort geding van Agractie. Door deze uitspraak moest één van de reclameposters verwijderd worden. ZuivelNL wil echter een stap verder en richt de klacht op de hele campagne. „We zijn er als sector erg blij mee dat het kort geding door Agractie Nederland is gewonnen. Het is goed voor het gevoel van rechtvaardigheid van melkveehouders en zuivelfabrikanten dat actiegroepen toch niet zomaar van alles mogen beweren. Wij willen met onze klacht de hele campagne bestrijden.”
Transparant
Volgens Andela zijn melkveehouders en zuivelbedrijven juist heel transparant over de manier waarop koeien en kalveren worden gehouden en zuivelproducten worden gemaakt. „Ze weten dat ze onderdeel uitmaken van de maatschappij. Met open dagen, voorlichtingsmateriaal en informatie op websites en social media worden zoveel mogelijk consumenten bereikt. Het is dan frustrerend dat een actiegroep met valse argumenten en verwrongen beelden onze sector zwart probeert te maken.”