Melkoorlog in Belgische supermarkten
![Lichtpuntje: de melkprijs in België ligt sinds april op of nabij de 36 cent per kilo; een zomerniveau dat boeren in België al lang niet meer hebben gezien.](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/04/17/779/belgische_melkprijs.-detail.png)
Anders dan in Nederland is houdbare melk in België de standaard; dagverse melk wordt nauwelijks verkocht. De normale literprijs voor houdbare halfvolle melk is 65 cent, maar tijdens acties is 55 cent de norm. Zelfs stuntprijzen tot 32 cent zijn gesignaleerd, tot groot ongenoegen van de boeren.
„En dat terwijl wereldwijd alle zuivelnoteringen omhoog gaan. Het is compleet van de pot gerukt”, briest Vandamme. Wat ook steekt: bij de Aldi in Duitsland kost dezelfde melk 72 cent, en bij de Nederlandse Aldi zelfs 99 cent.
Vandamme: „De Aldi verklaart dit uit het feit dat de Nederlandse afzet precies tegengesteld is aan de Belgische. Maar in feite gaan ze gewoon mee met de ratrace naar de bodem. Het is hier traditie om te stunten met melk; een product dat bij iedereen in de frigo staat. Maar het is voor boeren eenvoudig niet vol te houden.”
Het Vlaamse Algemeen Boerensyndicaat protesteerde daarom eerder al met trekkers bij vestigingen van onder meer Albert Heijn en Aldi. Ook de andere belangenbehartiger, de Boerenbond, is niet te spreken over de prijsverlaging. 'Duurzame melkproductie heeft ook een kostprijs; dat wordt vaak vergeten', klinkt het.
Waardeverlies van 30 miljoen
Volgens de Belgische evenknie van de NZO, de Belgische Confederatie van de Zuivel, komt een consumentenprijsdaling van gemiddeld 10 cent per liter neer op een waardeverlies van meer dan 30 miljoen euro. Geld dat de melkveehouders anders goed hadden kunnen gebruiken om hun bedrijf te verduurzamen, én om een fatsoenlijk inkomen te realiseren, aldus de boerenorganisaties.
Het Algemeen Boerensyndicaat heeft inmiddels overleg gevoerd met de directie van Albert Heijn en en met die van de Aldi. Ook bij andere retailers gaat ABS op gesprek, om duidelijk maken dat de prijzenslag niet vol te houden is voor boeren. Hendrik Vandamme hoopt dat er naar de boerenstem wordt geluisterd. Maar uit het gesprek met de Aldi-directie heeft hij begrepen dat men vooral bang is om marktaandeel te verliezen, nu ook de Nederlandse Jumbo zich aandient als nieuwe prijsvechter op de Belgische markt.
Hardere acties
Niettemin: als de supers hun winkelprijzen voor houdbare melk niet terugbrengen op een normaal niveau, dan volgen er hardere acties, dreigt ABS. Vandamme: “We hebben in het verleden wel vaker distributiecentra geblokkeerd.”