LTO onderzoek: ruime voldoende voor boer

,,Ik ben blij verrast met de uitkomsten," zegt LTO Noord-voorzitter Siem Jan Schenk over het onderzoek. ,,Mensen vinden het belangrijk wat boeren en tuinders doen. Wij willen de vertegenwoordiger zijn van een toekomstgerichte sector die kan rekenen op steun in de samenleving. Uit dit onderzoek blijkt dat die steun groter is dan we denken.”
Koe in de wei
Dat de melkveehouderij het hoogste rapportcijfer krijgt, verbaast Schenk niet. ,,De 'koeien in de wei' zijn het uithangbord van de agrarische sector. Dat wordt door dit onderzoek bevestigd.”
Het imago van de sector is de afgelopen jaren verbeterd, blijkt uit het onderzoek dat is uitgevoerd door Magis Marketing en Research uit Hoog Keppel. Van de respondenten zegt 37 procent de afgelopen 10 jaar een positiever beeld te hebben gekregen van de veehouderij. Het beeld is voor 59 procent van de ondervraagde mensen niet veranderd. Slechts 4 procent een negatiever beeld heeft gekregen van de veehouderij.
2 procent negatiever
Het beeld van de akker- en tuinbouw is voor 22 procent van de deelnemers positiever geworden. 76 procent van de burgers denkt net zo over de sector als 10 jaar geleden en 2 procent oordeelt negatiever.
De sterkste associaties die de burger heeft bij de boer en tuinder zijn nuchter, hardwerkend, druk en belangrijk. Kenmerken die de Nederlander bij de agrarische sector vindt passen zijn 'doelgericht' (96 procent), 'deskundig' (95 procent), 'professioneel' (92 procent) 'betrouwbaar' (91 procent) en 'eerlijk' (90 procent).
De kenmerken die zij níet vinden passen bij de sector zijn 'arrogant' (12 procent), 'langzaam' (15 procent), 'star' (29 procent) en 'transparant' (55 procent). Iets meer dan de helft van de Nederlanders (56 procent) vindt dat de boer een mooi vrij leven heeft.
Vrouwen en mannen
Hoe iemand tegen de boer en tuinder aankijkt, verschilt per woonomgeving, geslacht en opleidingsniveau. Uit het onderzoek blijkt dat bewoners van het platteland positiever over boeren en tuinders zijn dan stadsbewoners. Verder valt op dat vrouwen positiever over de agrarische sector zijn dan mannen. Laagopgeleiden zijn positiever over de sector dan hoogopgeleiden.
Boer zoekt vrouw
Informatie is bepalend voor het imago van de boer en tuinder bij de burger. Veel mensen geven aan dat hun beeld van de agrariër is verbeterd doordat ze meer te weten zijn gekomen over de sector. Als reden voor de verbetering noemen meerdere respondenten het tv-programma 'Boer zoekt vrouw'. Ook milieuvriendelijker werken door boeren en tuinders en meer transparantie hebben het imago verbeterd.
Uit het onderzoek blijkt ook dat een klein deel van de deelnemers - tussen de 10 en 20 procent - denkt dat boeren vooral dialect spreken, op klompen of laarzen lopen en bijna de hele dag op de trekker zitten. En als hij of zij na een dag hard werken de blauwe overall uittrekt, wacht een eenvoudige degelijke boerenmaaltijd.