Ausnutria boert goed ondanks Chinese geboortedip
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/04/17/415/ausnutria.-detail.png)
Het eerste halfjaar noteert Ausnutria Dairy Corporation een omzetgroei van 10,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam uit op bijna 558 miljoen euro, de nettowinst steeg met 3,4 procent naar 77,6 miljoen. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 107,2 miljoen, een plus van 2,2 procent.
Uitdagingen
2021 is voor Ausnutria een jaar met uitdagingen en onzekerheden, schrijft het concern in een persbericht. China is de belangrijkste afzetmarkt voor het concern met vestigingen in Heerenveen, Leeuwarden en Zwolle. Het Chinese beleid is daarom van grote invloed op de afzetkansen van Ausnutria.
Financieel directeur Bart van der Meer stelt dat de marktomstandigheden lastig zijn. Het geboortecijfer is laag, wat de afzet van baby- en kindervoeding uiteraard niet ten goede komt. Daarnaast is de wereldwijde impact van de Covid-epidemie voelbaar. Tevens neemt de concurrentie toe, aldus het concern.
Kabrita
Niettemin was Ausnutria in staat de negatieve impact van deze uitdagingen te managen, stelt de onderneming. De verkoop van haar eigen merken kindervoeding groeide met 10 procent, waarbij de kindervoeding op basis van geitenmelk (merknaam Kabrita) in het tweede kwartaal van 2021 een duidelijk groeiherstel liet zien. Ausnutria is met Kabrita wereldmarktleider op het gebied van babyvoeding op basis van geitenmelk. Naast Kabrita is ook Neolac (op basis van biologische melk) een belangrijk merk van Ausnutria.
Volgens de Heerenveense onderneming kregen de aanhoudende beperkingen als gevolg van Covid-19 in het eerste halfjaar een indringender en meer structureel karakter. De wereldwijde trend van dalende geboortecijfers is door de Covid in een versnelling gekomen en manifest in landen waarin Ausnutria opereert, aldus de onderneming.
Vergrijzing
China, lang bekend om haar één-kind-politiek, kampt nu met vergrijzing. De overheid probeert dat tij te keren. In juli 2021 kondigde Bejing stimulerende maatregelen aan, zoals de drie-kinderen politiek en lastenvermindering voor de Chinese huishoudens.
De maatregelen moet het voor Chinezen goedkoper maken om kinderen groot te brengen. China hoopt dat dit leidt tot een meer gebalanceerd geboortecijfer in 2025. Ausnutria verwelkomt deze ontwikkeling uiteraard.
Blikfabriek
De onderneming laat weten vertrouwen te hebben in toekomst. De investeringsplannen in Nederland blijven ongewijzigd. Afgelopen voorjaar kondigde de internationale zuivelonderneming forse uitbreidingsplannen aan in Heerenveen. Er staat onder meer een ultra-filtratie-installatie op stapel voor het filteren van eiwitten uit geitenwei.
Daarnaast komt er een fabriek bij voor de verwerking van melk tot het zogenoemde base-poeder, de basis voor flesvoeding. Ook bouwt Ausnutria een eigen blikfabriek van 10.000 vierkante meter voor het verpakken van poedermelk. Met de uitbreidingen is een investering gemoeid van 150 tot 200 miljoen euro.