'Dit schiet bij heel veel boeren in het verkeerde keelgat'
Fotoserie: Agractie bereidt kort geding voor tegen Dier&Recht
Dier&Recht lanceerde haar jongste campagne deze week. Op veel abri's in de grote steden hangen nu foto's van melkpakken, voorzien van een waarschuwende afbeelding, net zoals op pakjes sigaretten. „Die foto's zijn nog tot daaraan toe. Maar de tékst! 'Zuivel veroorzaakt ernstig dierenleed'. Midden in de grote stad, waar de afstand tot de boer en het boerenleven maximaal is. Die mensen daar hebben nul kennis; ze zetten de boer hiermee weg als ernstig dierenmishandelaar”, foetert Bart Kemp van Agractie.
Smaad
De wettelijke vrijheid van meningsuiting kent een aantal randvoorwaarden: je mag niet liegen, bedriegen of lasteren. Agractie heeft daarom bij de politie aangifte gedaan van smaad. Kemp: „Wij roepen boeren op om ook aangifte te doen, en enige tientallen hebben dat al gedaan.”
Agractie heeft ook twee juristen in de arm genomen om een kort geding voor te bereiden, eveneens op grond van smaad: 'bejegening die iemands eer, goede naam of aanzien aantast, opzettelijke grievende belediging'.
De boerenactiegroep rammelt ook bij de politiek aan de poort. De landbouwwoordvoerders van de partijen in het midden en aan de rechterkant van het spectrum zijn gisteren al benaderd. Kemp: „Dit soort uitingen gaat vér over de grens. Dit kunnen en mogen we niet tolereren in het publieke domein.”
Brief
De campagne is totáál verkeerd geland bij boeren, zegt Kemp. “Of je nou wel of geen zuivel consumeert, dat mag iedereen voor zich uitmaken. Maar dit kan echt niet.” Kemp heeft via de Facebook-pagina van Agractie ook (op persoonlijke titel) een brief gestuurd naar Frederieke Schouten, directeur van Dier&Recht en Varkens in Nood. „Ze heeft er ook op gereageerd”, aldus Kemp.
NZO: veehouders ten onrechte in kwaad daglicht
Ook de Nederlandse Zuivel Organisatie vindt dat Dier & Recht met haar lopende campagne melkveehouders en zuivelondernemingen ten onrechte in een kwaad daglicht stelt. 'Melkveehouders zorgen zo goed mogelijk voor hun dieren. Gezonde dieren zijn immers het belangrijkste kapitaal van de melkveehouder', zo luidt de officiële reactie van de NZO.
„Een gezonde koe geeft melk, gezonde vrouwelijke kalveren kunnen opgroeien tot goede melkkoeien en gezonde stierkalfjes gaan na een periode op het melkveebedrijf naar een kalverhouderij. De zuivelketen heeft ervoor gezorgd dat alle melkveehouders inzicht hebben in de zorg voor de kalveren op hun bedrijf, zodat deze continu verbeterd wordt. Het door Dier & Recht in haar campagne geschetste beeld is niet juist”, aldus woordvoerder René van Buitenen.
LTO: 'Ronduit shockerend'
LTO Melkveehouderij noemt de campagne 'ronduit shockerend'. Wil Meulenbroeks: „Er wordt een vergelijking gemaakt met stoppen met roken, en de risico's van roken. Dat wordt één op één doorvertaald naar zuivel, terwijl zuivel juist gezond is. En het klopt wat ze laten zien; boeren halen de kalfjes bij de koe vandaan. Maar het wordt hier alleen volledig uit z'n verband getrokken, zonder de juiste context.”
Maar het liefst wil LTO er zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aan geven. Een felle reactie is juist koren op de molen van Dier&Recht, meent Meulenbroeks. LTO Melkveehouderij reageert daarom terughoudend. „Wij zeggen alleen: zuivel is goed en het past in een gezond voedingspatroon. En boeren zorgen goed voor hun dieren, in het belang van de dieren zelf én van de boer.”
Niettemin gaat LTO wel onderzoeken of er (juridische) stappen tegen deze campagne kunnen worden ondernomen. Bijvoorbeeld door een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie.
Discussie aangaan
De terughoudende opstelling van LTO staat vrij haaks op die van Agractie. Bart Kemp: „Het is altijd een dilemma; ga je hier op reageren of niet? Wij kiezen ervoor om wel de discussie aan te gaan. Want het geeft je ook de kans om de andere, eerlijke kant van het verhaal te vertellen. Dat heb ik vanochtend ook gedaan op Radio Veronica.”
'Kalverleed terugdringen'
Dierenbeschermingsorganisatie Dier&Recht (4.300 donateurs, goed voor ruim 218.000 euro in 2020) is deze week de campagne gestart 'om consumenten te helpen bij het stoppen met zuivel'. Dier&Recht het wil het 'kalverleed dat gepaard gaat met de productie van zuivel terugdringen', zo staat in het persbericht.
Alle melk is moedermelk, vindt Dier&Recht. 'Net als alle zoogdieren geeft een koe alleen melk als zij een kalf heeft, daarom worden melkkoeien elk jaar kunstmatig zwanger gemaakt. Het gaat de zuivelindustrie alleen om de moedermelk van de koe, het kalf is na de geboorte overbodig. De meeste kalfjes worden verkocht aan kalvermesters.'
'Wereld vol dierenleed'
Dierenarts en directeur van Dier&Recht Frederieke Schouten: „Achter de gesloten deuren van de zuivelindustrie schuilt een wereld vol dierenleed. In Nederland worden jaarlijks anderhalf miljoen kalfjes, na een kort en ellendig leven, verwerkt tot kalfsvlees. Dat leed is onnodig, want er zijn tegenwoordig zoveel smakelijke plantaardige alternatieven voor dierlijke zuivel."
De billboards van de campagne hangen deze en volgende week in de grote steden in het westen en zuiden van het land. Ze zijn te vinden in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Haarlem, Utrecht, Eindhoven en Almere.