Wakker Dier verlegt focus naar welzijn melkkoeien
Het uitbannen van de plofkip was de afgelopen jaren het belangrijkste campagnedoel van de organisatie. Nu wordt de focus verlegd naar melkvee, en dan met name de huisvesting daarvan in stallen.
Foodlog citeert campagneleidster Anne Hilhorst: „Er bestaan nauwelijks regels voor de manier waarop boeren hun koeien in de stal houden. Op dat gebied is veel te verbeteren. Nu zien we dat stallen te klein en te vies zijn. We hebben onderzoek laten doen waaruit duidelijk blijkt dat veel te veel koeien in die omstandigheden pijnlijke infecties aan hun poten, klauwen en uiers oplopen. Goede normen kunnen een belangrijk verschil maken. Daar gaan we ons voor inzetten."
Jumbo
Wakker Dier bereidt een campagnereeks voor om supermarkten ervan te overtuigen dat ze melk moeten gaan verkopen met minstens één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming. Hilhorst noemt Jumbo als voorbeeld. „Jumbo verkoopt al melk met één ster. Dat garandeert dat koeien kunnen liggen, zich lekker kunnen laten borstelen, de ligbox bedekt is met strooisel en dat de dieren 120 dagen per jaar, zes uur per dag in de wei lopen."
De organisatie plaatst Jumbo op kop omdat de super een - bescheiden - melkplas brengt op basis van de normen die de Dierenbescherming en Natuur&Milieu hebben opgesteld, aldus Veerman. Hij schrijft: 'De gezamenlijk opgestelde standaard van de twee NGO's haalde het niet als dominante standaard in Nederland omdat grootzuivelaar FrieslandCampina (circa 75 procent van de melkstoom en huisleverancier van melk bij alle Nederlandse supers, met uitzondering van AH) koos voor keurmerk PlanetProof van de voormalige Stichting Milieukeur.'
'Realisme gebiedt te zeggen dat Jumbo voornamelijk PlanetProof-melk verkoopt en de Dierenbeschermingsmelk voert om onderscheid en dus keuze op het schap te bieden', aldus Veerman. 'Albert Heijn moet gelden als de feitelijke Nederlandse marktleider in betere melk. Het Beter voor koe, natuur en boer-label van de blauwe supermarktformule levert de boer 5 cent extra op per liter melk, op basis van een geheel eigen systeem waarin de sterren geen rol spelen.' Albert Heijn heeft al zijn huiszuivel inmiddels onder het dat keurmerk gebracht.
'Vertrouwen in systeem AH'
Op Veermans vraag of Albert Heijn nu 'om' moet naar de normen van de Dierenbescherming, antwoordt de campagneleidster zonder aarzelen 'nee'. Hilhorst: "Albert Heijn heeft een duidelijk systeem dat door onafhankelijke instanties wordt gecontroleerd. Daar hebben we vertrouwen in. Ook zien we dat Albert Heijn voorloopt op PlanetProof, maar we gaan goed kijken of het voor de dieren minimaal even goed is als de eisen van de Dierenbescherming. We denken dat er in de stal nog wel wat te verbeteren valt."
De nieuwe campagnes kunnen weer een geheel nieuwe dynamiek op het gebied van standaards en concurrentie op dat terrein teweeg brengen, verwacht Veerman.
Tekst: Gineke Mons
Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: Foodlog