Arla passeert FrieslandCampina op ranglijst waardevolste zuivelmerken

De waarde van het FrieslandCampina zuivel portfolio (alle merken bij elkaar opgeteld) is in een jaar tijd volgens de inschatting van Brand Finance met 9 procent in waarde gedaald, van 6,980 miljard naar 6,355 miljard US Dollar.
Arla grootste stijger
Het zuivelportfolio van Arla steeg daarentegen met 25,8 procent in waarde in een jaar tijd, van 5,523 miljard naar 6,946 miljard US dollar. Arla is daarmee de grootste stijger in de lijst van de wereldwijd meest waardevolle zuivelportfolio’s, die wordt aangevoerd door het Franse Lactalis, met een waarde van 11,424 miljard US dollar. Arla steeg van plek zes naar vijf op de lijst, terwijl FrieslandCampina zakte van plek vijf naar zes.
Friso 0,75 miljard minder waard
In de top tien van meest waardevolle zuivelmerken zakte het FrieslandCampina merk Friso van plek vier naar plek zes. De waarde daalde met 19,8 procent in een jaar tijd, van 3,739 miljard naar 2,997 miljard US dollar. Friso is vooral in Zuidoost Azië een belangrijk handelsmerk van FrieslandCampina. De Chinese zuivelgigant Yili voert deze lijst aan met het gelijknamige merk Yili, waarvan de waarde het afgelopen jaar groeide met 11 procent naar 9,59 miljard US dollar.
Effect coronacrisis
Volgens de opstellers van de Brand Finance levensmiddelen rapportage heeft de coronacrisis een enorme invloed gehad op de industrie wereldwijd, van leveringsproblemen en paniekaankopen tot compleet veranderd consumentengedrag. Met als gevolg dat de meeste grote levensmiddelen merken in waarde zijn gedaald.