Vlaamse melkveehouders in actie tegen supers
In Belgische supermarkten wordt vrijwel uitsluitend houdbare melk verkocht. Het Algemeen Boeren Syndicaat (ABS) maakte een foto van een actie waarbij de prijs voor een liter houdbare magere Zaanse Hoeve-melk die was verlaagd van 49 naar 32 cent. Ahold-woordvoerster Ann Maes legt uit dat het hier om een administratieve fout gaat. Dat had te maken met een product dat uit de roulatie werd genomen, en in een aantal filialen per ongeluk automatisch werd afgeprijsd. De fout werd binnen anderhalve dag gecorrigeerd, stelt ze.
„Maar het is wél gebeurd, en het geeft een totaal verkeerd signaal naar de consument”, zegt voorzitter Hendrik Vandamme van het ABS gepikeerd. „Voedsel mag wettelijk niet onder de inkoopsprijs verkocht worden.”
Prijsvechter
Albert Heijn profileert zich in België - anders dan in Nederland - vooral als een prijsvechter, met producten die met doos en al in de schappen staan. Niettemin is 49 cent per liter houdbare melk wel de gangbare prijs in de Belgische retail, erkent ze. „Als de boeren die prijs te laag vinden, is dat een uitdaging voor de hele sector, en niet alleen voor Albert Heijn”, aldus Maes.
ABS-voorzitter Hendrik Vandamme stelt dat de melkveehouders worden 'uitgeperst als citroenen' om de winstmarges van de retailers hoog te houden. Vooral op de goedkope huismerken maken ze veel winst, volgens Vandamme. Hij signaleert dat melk inzet is van een supermarktoorlog, om consumenten naar binnen te lokken. Zo lijkt het alsof voedsel niets waard is. „De goedkoopste fles Spa bronwater kost 60 cent in de winkel, dat is meer dan melk wat nog goede voedingstoffen bevat.”
Volgens het ABS is er minstens een consumentenmelkprijs van 70 à 80 cent nodig om uit de kosten te komen. Met de trekkeractie wil ABS ook de consumenten er bewust van maken dat boeren met zo'n laag prijspeil niet kunnen voldoen aan de eisen die aan hen worden gesteld op gebied van duurzaamheid. „Dit is niet volhoudbaar op de lange termijn.”
Fairebel
Vandamme wijst ook nadrukkelijk op het initiatief Fairebel, dat 'fair trade' melk verkoopt tegen een hogere prijs van 1,19 per liter. De meerprijs komt ten goede aan de leveranciers. „Daarvan wordt nu jaarlijks zo'n 13 à 14 miljoen liter verkocht. Het lijkt niet veel, maar we komen van nul”, zegt hij. „Het toont aan dat consumenten best bereid zijn om iets meer voor melk te betalen als ze weten dat dat bij de boer terecht komt. Ook bij huismerken is daar dus ruimte voor”, aldus Vandamme.
Volgens de ABS-voorzitter wordt het ook hoog tijd dat België werk maakt van de Europese richtlijn tegen oneerlijke handelspraktijken in de agrovoedingssector. België had die al per 1 mei jongstleden omgezet moeten hebben in nationaal recht, maar dat is nog steeds niet gebeurd. „Daarmee moet de positie van de landbouwer effectief beter beschermd worden.”